Handel w Austrii – co warto wiedzieć?


Handel w Austrii
Handel w Austrii

Austria – europejski kraj, który obcokrajowcom bardzo często myli się z… Australią. Niestety, kangurów w Austrii nie znajdziecie. Za to, jeśli szukacie ciekawego rynku e-commerce, to warto nad Austrią się zastanowić.

Handel w Austrii – co warto wiedzieć?

Populacja: 8,77 mln osób, z czego 89 proc. korzysta z internetu. Sprzedaż internetowa wynosiła w 2018 roku 7,3 mld euro. Dominuje trzech graczy: Universal.at, Eduscho, e-tec.at.

7,8 mln Austriaków korzysta z sieci. 60,3 proc. z nich w ciągu ostatnich 12 miesięcy zrobiło zakupy online. Średnie wydatki na zakupy w Internecie, wynosiły 1700 euro. 55 proc. e-zakupów pochodzi od międzynarodowych sprzedawców. E-commerce w Austrii stanowi 4,3 proc. całkowitej sprzedaży detalicznej w tym kraju.

Jak zapłacimy za zakupy online w Austrii?

Najpopularniejszą metodą płatności jest płacenie kartą (34,5 proc.) lub przelewem (31,1 proc.). Austriacy chętnie korzystają z e-portfeli. Najpopularniejszy jest PayPal.

Odzież i artykuły sportowe są najpopularniejszą kategorią produktów w Austrii, a 41 proc. konsumentów kupuje online produkty z tej kategorii przynajmniej raz w roku. Książki i czasopisma zajmują drugie miejsce, chociaż liczba kupujących online spadła w porównaniu z podobnym badaniem sprzed pięciu lat.

Handel w Austrii – najwięksi gracze

Niektóre z najpopularniejszych i największych sklepów internetowych w Austrii to internetowy dom towarowy Universal.at, który sprzedaje głównie modę, meble i elektronikę użytkową, Eduscho, który sprzedaje głównie kawę i podróże, ale także modę, artykuły gospodarstwa domowego i artykuły codziennego użytku oraz E- tec.at, który sprzedaje wszelkiego rodzaju elektronikę użytkową. Inne popularne sklepy internetowe w Austrii to Media Saturn, XXXL Gruppe, dm i Amazon.

Jeśli ruszamy temat e-commerce w Austrii, to trudno nie wspomnieć o Bluecode. To rozwiązanie do płatności mobilnych. Rozwiązanie to zebrało 12 mln euro w ostatniej rundzie finansowania. W tej chwili pozwala na szybkie płatności telefonem w 18 tysiącach sklepów online i stacjonarnych.

No i Amazon, który uhonorował małe i średnie przedsiębiorstwa nagrodą Amazon Verkaufspartner-Awards (nagrody Amazon Selling Partner).

Hitem w Austrii jest także Greenstorm. To najszybciej rozwijająca się firma w Europie. Dostarcza ona hotelarzom rowery elektryczne w sześciu krajach europejskich, ma teraz rynek online, który oferuje prywatnym handlowcom możliwość sprzedaży używanych rowerów elektrycznych.

Kto kupuje online?

W ubiegłym roku w całej Austrii było około 9 000 sprzedawców detalicznych, którzy sprzedawali online. Oznacza to, że liczba sklepów internetowych w tym kraju europejskim wzrosła prawie trzykrotnie w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Również w tym samym okresie liczba kupujących online w Austrii podwoiła się.

62 proc. konsumentów w wieku 16–74 lat robi zakupy online, przy czym zakupy online są szczególnie popularne wśród młodych grup wiekowych i gospodarstw domowych o wysokich dochodach. 75 proc. Austriaków szuka informacji w Internecie, zanim kupi coś w sklepie fizycznym. Dlatego widoczność online odgrywa coraz ważniejszą rolę w sprzedaży detalicznej. Trzech na czterech sprzedawców detalicznych z siedzibą w Austrii obecnie udostępnia informacje na swojej stronie internetowej.

Zakupy online w Austrii potroiły się w ciągu dziesięciu lat. Potencjał głównie drzemie w sprzedaży międzypaństwowej. Można wciągnąć daleko idący wniosek: Austriacy nie lubią rodzimego e-handlu. To bez wątpienia potencjał. Skoro tłumaczymy sklepy na angielski, to czemu nie i na niemiecki? Podobnie, jeśli chodzi o wysyłkę. Może więc warto sprawdzić i przeanalizować rynek „prawie” sąsiadów? Warto też przeanalizować ile kosztuje paczka do Austrii, aby zweryfikować, czy koszt ten będzie dla nas i naszych klientów do akceptacji.