Przesyłki do Niemiec, a Verpackungsgesetz – wszystko, co warto o tym wiedzieć


Przesyłki do Niemiec
Przesyłki do Niemiec

Paczki do Niemiec to jeden z najpopularniejszych zagranicznych kierunków, z których korzystają Polacy. Wynika to ze współpracy gospodarczej z naszymi zachodnimi sąsiadami (np. handlem detalicznym przez Internet), ale również z licznymi rodakami, którzy tam mieszkają. Jak wyglądają przesyłki do Niemiec i czym jest Verpackungsgesetz?

Choć jesteśmy w Unii Europejskiej, to każdy kraj ma osobne prawo dotyczące przewozu przesyłek i usług kurierskich. Tak jest również w Niemczech, gdzie obowiązuje Verpackungsgesetz (zwany też w skrócie VerpackG. Dlaczego jest to tak ważne i jakie przesyłki do Niemiec pod niego podchodzą?

Czym jest VerpackG?

Verpackungsgesetz to nowa ustawa niemiecka, która weszła w życie w styczniu ubiegłego roku (2019 – przyp. red.). Dotyczy ona głównie sprzedawców e-commerce, ale sankcjonuje wiele aspektów, takich jak zagraniczne przesyłki do Niemiec.

Czy więc Verpackungsgesetz dotyczy paczek, które wysyłasz rodzinie, mieszkającej za naszą zachodnią granicą? Zdecydowanie nie. Nowe prawo niemieckie odnosi się wyłącznie do przedsiębiorców, którzy chcą prowadzić legalny handel internetowy, we współpracy z klientami pochodzącymi z Niemiec.

Czego w skrócie ta ustawa od przedsiębiorców wymaga?

  1. Rejestracja w LUCID – każdy przedsiębiorca, który chce sprzedawać swoje produkty na teren Niemiec, powinien zarejestrować się w systemie. Dotyczy ona systemu opakowań. Rejestracja jest bezpłatna, a cała baza powszechnie dostępna.
  2. Deklarowana masa opakowań – w systemie będziesz musiał zadeklarować, jak dużo opakowań wprowadzisz na teren Republiki Federalnej Niemiec. Zgodnie z tym będziesz, co roku uiszczał opłatę recyklingową.

Przesyłki do Niemiec – na co trzeba uważać?

Verpackungsgesetz dotyczy każdego rodzaju opakowań, a więc kartonów, kopert, folii itd. Jeżeli wysyłasz je do Niemiec w celach komercyjnych, to jesteś zobowiązany do przestrzegania powyższych punktów. Za samo złamanie nakazu rejestracji grozi kara do 100 000 euro. Za wprowadzenie niezarejestrowanych opakowań na niemiecki rynek możesz dostać natomiast 200 000 euro kary. W przypadku, gdy na niezgodnych z prawem działaniach złapie Cię konkurencja, może domagać się wypłaty Abmahnung, czyli rekompensaty (upomnienia) na jej rzecz w wysokości od 1000 do 5000 euro.

Co to oznacza w praktyce? Jeżeli prowadzisz firmę, a Twoje produkty będziesz sprzedawał za pomocą Internetu w Niemczech, niezwłocznie się zarejestruj. Następnie wysyłaj przesyłki do Niemiec wyłącznie w zarejestrowanych opakowaniach, na które będziesz miał pozwolenie. Pamiętaj, że obowiązek Verpackungsgesetz jest powszechny i prowadzenie działalności na terenie Polski nie zwalnia Cię z niego!

Jeżeli zarejestrujesz się w bazie i przedstawisz oszacowane liczby opakowań, wprowadzane na rynek niemiecki, to praktycznie zakończysz swoje działania związane z Verpackungsgesetz. Bez problemów możesz już zamówić kuriera i zarabiać na swoich produktach!