Płatność kartą przez internet – jak robią to Europejczycy


Płatność kartą przez internet
Płatność kartą przez internet

Płatność kartą przez internet zdecydowanie wygrywa! Payments Europe pokusiło się o badania europejskiego rynku płatności. W wyniku tej analizy powstał ciekawy raport pokazujący, jakie zachowania konsumenckie wpływają na rynek sprzedaży online, z naciskiem na płatności za zakupione dobra. Oto jak według raportu wyglądają płatności za zakupy i przesyłki w Europie.

Płatność kartą przez internet to preferowana metoda płatności

Wspomniany raport noszący tytuł: „CARDS IN THE EVOLVING EUROPEAN PAYMENTS LANDSCAPE” powstał na bazie danych z Europejskiego Banku Centralnego (EBC) oraz informacji zebranych przez Payments Europe. Obejmował on kraje europejskie, w tym także Polskę.

Według badań karty są preferowaną metodą płatności w Europie. Wybierają je zarówno konsumenci, jak i handlowcy w kanale B2B. Korzystanie z kart wzrosło w ciągu ostatnich kilku lat. Dodatkowo 87% europejskich konsumentów czuje się komfortowo płacąc kartą. Jak twierdzi Payments Europe krajobraz płatności w Europie ewoluuje. Chociaż nowi gracze wchodzą cały czas na rynek, to jednak karty nadal zapewniają większą wartość dodaną niż jakakolwiek inna metoda płatności.

Płatność kartą przez internet – korzyści dla kupujących i sprzedających

Dziewięciu na dziesięciu konsumentów w Europie czuje się swobodnie, płacąc kartą. Minął czas, gdy wiązało się to z obawami utraty pieniędzy. 90% detalistów twierdzi, że korzyści z płatności kartą przewyższają wszelkie związane z tym koszty. Kupujący wymieniają następująca udogodnienia podczas płacenia kartą: wygoda (49%), szybkość (35%), ubezpieczenie transakcji (36%), akceptowanie płatności przez wielu sprzedawców (40%), a także cash back (35%).

Właściciele e-sklepów jako główne zalety płatności kartą w porównaniu z innymi metodami podają: płatność gwarantowana (53%), wzrost sprzedaży (44%) i dostęp do szerszej bazy klientów (38%).

Online i offline podobnie, a jednak inaczej

Bardzo dobrym pomysłem było zestawienie poszczególnych metod płatności w dwóch kanałach sprzedaży. W kanale online oraz offline. Różnice można zobaczyć na poniższej grafice.

Płatność kartą przez internet -  jak robią to Europejczycy
źródło: Raport CARDS IN THE EVOLVING EUROPEAN PAYMENTS LANDSCAPE

Widać tu między innymi, że w online króluje płatność za pomocą szybkich płatności (20%) oraz kart kredytowych (19%). Gotówka stanowi jedynie 7% wszystkich płatności. W sklepach stacjonarnych gotówka wygrywa z kartami (23% vs. 19%).

Jeśli zapytamy o preferowane przez sprzedawców metody płatności, to karty są na pierwszej pozycji (53% wskazań). Następnie gotówka (41% wskazań), przelew bankowy (38% wskazań), szybkie płatności są dopiero na późniejszych pozycjach.

Jako ciekawostkę można przyjąć, że gotówka jest mniej popularna we Francji i Szwecji. W tych krajach płatności kartą wybierane są przez 72% i 65% respondentów. Dla 61% sprzedawców ze wspomnianych państw, to najwygodniejsza metoda zapłaty za zakupy. Europejscy detaliści śledzą i wprowadzają innowacyjne metody płatności. Chodzi o zadowolenie klienta, które jest wymieniane jako trzeci najwyższy priorytet przy wyborze dostawcy płatności w sklepie.

Płatności w Polsce z innowacjami

Polscy sprzedawcy są dobrze oceniani przez Payments Europe, ponieważ chętnie korzystają z nowych technologii. Polski rynek płatności również wyróżnia się, jeśli chodzi o adopcję nowoczesnych rozwiązań. Na przykład 99,9% wszystkich terminali płatniczych w kraju może akceptować płatności zbliżeniowe. Ponad 90% polskich detalistów patrzy na transakcje zbliżeniowe jako na kluczową korzyść związaną z płatnościami kartą. Jedynym wytłumaczeniem dla tego dynamizmu może być to, że od początku lat 90. Polska jest otwarta dla firm z innych części Europy i świata. Kartą zapłacimy też za zamówienie kuriera.

Bezpieczeństwo zakupów

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo to dane dotyczące płatności kartą wyglądają następująco:

  • Ponad 80% europejskich konsumentów uważa płatności kartą za bezpieczne.
  • Jeśli chodzi o oszustwa związane z kartami, to trzech na czterech konsumentów jest świadomych tego, że mogą odzyskać oni swoje pieniądze.
  • 1/3 respondentów uważa, że płatność kartą zmniejsza możliwość oszustwa lub kradzieży
  • Detaliści we Francji (40%), we Włoszech (44%) i w Polsce (41%) uważają, że płatność kartą można zaliczyć do najbezpieczniejszych form rozliczania transakcji. Inaczej myślą detaliści w UK, gdzie gotówka i czek najlepiej zapobiegają możliwości pojawienia się oszustwa podczas transakcji (24%).

Jakie zmiany w przyszłości?

To jedynie część danych z raportu. Znajdują się w nim też informacje dotyczące kosztów, jakie ponoszą detaliści podczas przetwarzania operacji. Cały czas analizowany jest też rynek szybkich płatności, gdzie pojawiają się coraz to nowe rozwiązania i trendy. Zaskakuje BLIK, który został pokochany przez polaków z racji swojej prostoty oraz możliwości. Czekamy na dalsze ciekawe rozwiązania.