„E-commerce w Polsce 2019” – analiza raportu


E-commerce w Polsce 2019
E-commerce w Polsce 2019

Jakiś czas temu Gemius po raz kolejny przygotował raport „E-commerce w Polsce” tym razem cyfrą 2019 w tytule. Raport ten jest dość szczegółową analizą rodzimego rynku e-handlu. Skupia się nie tylko na klientach i ich zachowaniach, ale także na analizie wybieranych płatności i form dostawy. Poniżej kilka najciekawszych i najważniejszych danych zabranych w tym roku.

Czym jest raport Gemius i jaki jest jego cel?

Jak możemy przeczytać na pierwszych stronach dokumentu – „Celem badania było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online”. Są tutaj więc pytania o znajomość marek, postawy konsumenckie, motywacje w zakresie wyboru sklepu czy też formy dostawy. Stara się też on znaleźć odpowiedź na to, skąd klienci czerpią informacje na temat produktów oraz jak wykorzystują urządzenia mobilne podczas zakupów online.

Charakterystyka polskiego e-commerce

W Polsce penetracja internetu wynosi prawie 84%, co daje 27,5 miliona aktywnych internautów, z których 62% kupiło chociaż raz coś w internecie. 60% ankietowanych internautów kupuje w sklepach krajowych, a 26% z nich korzysta także z zagranicznych platform e-commerce.

„E-commerce w Polsce 2019” - analiza raportu
źródło grafiki: „E-commerce w Polsce 2019”

Wśród najpopularniejszych kategorii zakupowych znajdują się: odzież, dodatki, akcesoria, ale także obuwie, książki, płyty, filmy oraz kosmetyki/perfumy. Jednak nie można zapominać o sprzęcie RTV / AGD, urządzeniach mobilnych i akcesoriach GSM, częściach samochodowych, ubezpieczeniach, grach, sprzęcie i oprogramowaniu komputerowym. Te produkty także są często i chętnie kupowane, ale z racji swojej specyfiki często przed zakupem klienci analizują rynek i sprawdzają ceny.

Jakie e-sklepy i serwisy znają Polacy?

Podczas badania chodziło o spontaniczne podanie nazw e-sklepów i serwisów online, które kojarzą się z zakupami internetowymi. „Najlepiej rozpoznawalną marką spośród wszystkich polskich e-serwisów jest zdecydowanie Allegro, wskazana spontanicznie przez aż 80% badanych. W przypadku serwisów zagranicznych pierwsze miejsce należało do Aliexpress. W kategorii odzieżowej wygrywa niezmiennie – Allegro (40%) oraz Zalando (34%).

Znajomość spontaniczna serwisów w e-handlu
źródło grafiki: „E-commerce w Polsce 2019”

Obie marki częściej wymieniane były przez kobiety. Podobnie łatwo badani wskazywali spontanicznie marki z kategorii serwisów internetowych sprzedających sprzęt RTV i AGD. Liderów znajomości jest kilku: RTV Euro AGD (35%), Media Markt (32%), Media Expert (30%)”.

65% badanych było w stanie wskazać marki serwisów internetowych sprzedających multimedia w formie tradycyjnej (książki, płyty itp.). W tej kategorii niekwestionowanym liderem okazał się Empik (49%). Zajmujące drugie miejsce zestawienia Allegro zostało wskazane przez 12% respondentów.

Co skłania nas do zakupów w internecie?

Czynniki, które motywują nas do zakupów w internecie to między innymi nieograniczony czas wyboru (68%), niskie koszty dostawy (55%), kody rabatowe (42%). Oczywiście to nie wszystkie z nich. Jednak to „dostępność przez całą dobę jest niezmiennie najsilniejszym czynnikiem motywującym e-konsumentów do dalszego kupowania online. Aż 75% badanych wskazało właśnie ten element jako najważniejszy”.

Warto zwrócić uwagę, że wśród czynników znajdują się także: możliwość zwrotu towaru do 14 dni, czy też dostępne różne formy płatności.

Czynniki motywujące do robienia zakupów online
źródło grafiki: „E-commerce w Polsce 2019”

Jakie formy dostawy motywują nas do zakupów przez internet?

Jak widać, Polacy lubią mnogość form dostawy, tak by wybrać tę dla nich najlepszą i najdogodniejszą. 71% ankietowanych deklaruje, że do zakupów online przekonuje ich dostawa kurierem bezpośrednio do domu lub pracy, 61% wybiera paczkomaty, dostawa do domu z możliwością darmowego zwrotu jest atrakcyjna dla 69% osób. Z poczty chętnie skorzysta 51% ankietowanych, a z odbioru w kiosku 33%. Najmniejszy współczynnik odpowiedzi mają odbiory na stacjach benzynowych 13%.

Czynniki motywujące do robienia zakupów online
źródło grafiki: „E-commerce w Polsce 2019”

Z jakich form dostawy faktycznie korzystamy podczas zakupów online?

Podobnie, jak powyżej pierwsze miejsce zajmuje dostawa kurierem, deklaruje ją 58% ankietowanych, 52% wybiera paczkomaty, a dostawę pocztą 38%. 27% kupujących online wybiera dostawę z możliwością darmowego zwrotu, 23% decyduje się na odbiór paczki w Ruchu. Na samym końcu listy znajduje się odbiór na stacjach benzynowych oraz w metrze lub na dworcu.

Formy dostawy towaru motywujące do zakupów przez internet
źródło grafiki: „E-commerce w Polsce 2019”

Jakie formy zwrotu towaru wybierane są podczas zakupów w internecie?

Zwroty są bardzo ważne dla klientów robiących zakupy online. Dzięki nim mogą oni oddać produkty, które nie spełniają ich oczekiwań, albo są wadliwe. Darmowe odesłanie zakupionych produktów za pomocą kuriera lub pocztą to dwie najczęściej wybierane formy zwrotu kupionych towarów. Ze zwrotu nie korzystało niemal 1/3 osób (31%) wiedzących o takiej usłudze i kupujących online.

Formy zwrotu towaru motywujące do zakupów przez internet
źródło grafiki: „E-commerce w Polsce 2019”

Najczęściej wybierane formy płatności przy zakupach online

Formą płatności, której wykorzystywanie w e-zakupach zadeklarowało najwięcej respondentów, jest szybki przelew przez serwis płatności (np. PayU, Przelewy24, Dotpay). Najmniej popularne i najrzadziej wymieniane są płatności mobilne za pośrednictwem kodów QR oraz płatności z odroczonym terminem. Płatność kartą przy składaniu zamówienia, płatności mobilne (Blik czy przez kod QR) oraz płatności ratalne są częściej używane przez mężczyzn. Osoby najmłodsze częściej korzystają z różnych form płatności, zarówno tradycyjnych: przelew tradycyjny, wysyłka za pobraniem, płatność gotówką przy odbiorze, jak i nowoczesnych: płatność kartą przy składaniu zamówienia, płatności mobilne (Blik i QR). Płatności ratalne są istotnie częściej wskazywaną formą płacenia wśród respondentów w wieku 25–34 lat.

Podsumowanie

To tylko cześć najciekawszych danych pochodzących z raportu. Warto zapoznać się z jego całą treścią, bowiem zawiera on wiele bardzo ważnych dla sprzedawców informacji, które odpowiednio wykorzystane mogą przełożyć się na wzrost sprzedaży w sklepie internetowym. Warto poddać je własnej analizie i dopasować do realiów naszego e-sklepu.