Czym są platformy marketplace i jak można wykorzystać je w e-sprzedaży?


Czym są platformy marketplace i jak można wykorzystać je w e-sprzedaży?
Czym są platformy marketplace i jak można wykorzystać je w e-sprzedaży?

W e-commerce definicja marketplace pojawiła się dość dawno. Jest tak potocznie nazywana platforma sprzedażowa, której nie jesteśmy właścicielem, a która daje sprzedawcy możliwość interakcji z kupującym. Na rynku istnieje wiele takich rozwiązań, które skierowane są do różnych odbiorców. Jakie wybrać i w jaki sposób nawiązać z nimi współpracę? O tym napiszemy w poniższym tekście.

Marketplace – czyli dodatkowy kanał sprzedaży

Prowadząc e-sklep zależy nam na dotarciu do jak największej liczny klientów. Ci, którzy docierają do sklepu z wyszukiwarki lub poprzez polecenia, to w wielu przypadkach promil. Dlatego coraz więcej sprzedawców szuka innych rozwiązań i kanałów dotarcia do klienta. Na pewno część z nich zaczyna działać wielokanałowo, bowiem omnichannel stał się czymś normalnym. Obecność w kanale on- i offline to coś, co dla wielu sklepów stało się szansą dotarcia do innych grup odbiorców.

Gafika: Amazon

Co w takim razie przyjdzie nam z pokazania swojej oferty na marketplace? Zacznijmy od tego, że w takich miejscach swoje oferty przedstawia wielu sprzedawców. Tak samo jest na portalach aukcyjnych, czy też w porównywarkach cen. Jednakże sklep współpracujący z marketplace używa przygotowanej infrastruktury, korzysta z promocji i może liczyć na szerokie grono klientów, do których dociera oferta. Jednocześnie szacuje się, że do 2020 roku 39% zysku na globalnym rynku e-commerce pochodzić będzie właśnie z marketplace.

Marketplace – jak to działa?

W dużym skrócie platforma pozwala klientowi zapoznać się z ofertą sklepów, które posiadają szukanego przez kupującego towaru, a następnie umożliwiają mu sfinalizować zakup u wybranego dostawcy. W przypadku Amazon wszystko odbywa się z poziomu naszego konta na tej platformie. Dzięki zgromadzeniu dużej ilości danych pozwala na zdobycie szeregu informacji nie tylko o cenach, ale i dostępności towarów oraz czasie dostawy. Tym samym zakupy przebiegają niezwykle sprawnie i szybko, co stanowi znaczne udogodnienie dla kupujących.

Gafika: Allani

Dzięki umowom pomiędzy platformami marketplace a sklepami uproszczone zostały zasady sprzedaży, zwrotów, płatności czy też wymiany. Popatrzmy w ten sposób. Jeśli chcemy skorzystać z Amazon, możemy zdecydować się na wysyłanie towarów bezpośrednio z magazynów giganta, dzięki temu nasze produkty od razu mogą zostać przekazane do realizacji. W rozwiązaniach innych platform jest różnie. Allani prezentuje wszystkie oferty z różnych kategorii, a następnie pozwala przejść do sklepu i tam sfinalizować zakup.

Co zyskuje sklep internetowy z dołączenia do marketplace?

Marketplace idealnie wpasowuje się w strategię omnichannel. Dzięki takiej współpracy zyskujemy:

  • dostęp do tysięcy nowych klientów,
  • brak konieczności prowadzenia działań marketingowych w tym kanale,
  • rozpoznawalność marki (marketplace) i zaufania jej klientów,
  • własne miejsce sprzedaży w portalu branżowym,
  • lepiej pozycjonowany asortyment,
  • budowa naszej marki.

Z jakimi opłatami wiąże się dołączenie do tego typu miejsc sprzedaży? Tak naprawdę różnią się one wielkością. Amazon pobiera około 40 dolarów + niewielkie opłaty od sprzedanych produktów, co praktycznie nie różni się od tego, co dzieje się na Allegro. Niektóre platformy pozwalają na darmowe wystawianie przedmiotów, a pobierają jedynie niewielką opłatę za sprzedaż. Dlatego trzeba rozejrzeć się za takim rozwiązaniem, które będzie dla nas najkorzystniejsze.

Co zyskują klienci, którzy kupują na marketplace?

Przede wszystkim platformy te ułatwiają zakupy. Jednakże do głównych zalet zaliczymy:

  • łatwą dostępność do ofert wielu sprzedawców, bez konieczności poszukiwania i przeszukiwania wielu serwisów,
  • skrócenie czasu zakupów, często także bez konieczności rejestracji,
  • łatwe wyszukiwanie i dobieranie produktów do oczekiwań klienta,
  • weryfikacja sprzedawców, co daje poczucie bezpieczeństwa.

Obecnie coraz więcej dużych sprzedawców udostępnia swoje platformy sprzedażowe małym podmiotom. Tak zaczął działać Empik, Carrefour, od wielu lat Amazon. Facebook udostępnił swoje rozwiązanie i wygląda na to, że też zyskuje ono na popularności, chociaż wielu analityków nie widzi przyszłości dla tego rozwiązania. Czas to zweryfikuje. Tak czy inaczej, nic nie stoi na przeszkodzie, aby nawet mały e-sklep zaczął sprzedaż w takich miejscach.