Zakupy spożywcze przez internet to już codzienność


Zakupy spożywcze przez internet
Zakupy spożywcze przez internet

Zakupy spożywcze przez internet – realizowane online od wyboru przez złożenie zamówienia i wskazanie firmy kurierskiej – to nie wizja przyszłości, ale już raczkująca powoli codzienność. Rynek e-grocery rośnie w wyjątkowo dynamicznym tempie. Jak wygląda transport żywności przez kurierów?
Zakupy z dostawą do domu to codzienność patrząc na rynek odzieżowy, sprzedaż artykułów RTV czy dziesiątki innych branż. Sklep spożywczy online wygląda pod tym względem na projekt przyszłości, ale sprzedaż żywności przez internet to już naturalny trend. O ile w Polsce dopiero kroczący, to na zachodzie – zdecydowanie rozwijający się wyjątkowo dynamicznie. To oznacza, w perspektywie kilkuletniej, zdecydowaną zmianę tendencji również na krajowym rynku kurierskim.

Zakupy spożywcze online – mrzonka czy przyszłość?

Euromonitor International szacuje, że już teraz branża spożywcza w internecie rośnie o ok. 20 proc. rocznie. Klienci z założenia przekonani do zakupów w sieci przenoszą swoje zwyczaje na kolejne – dotychczas niezwiązane z internetem – branże. Sprzyjają temu wyraźne korzyści, jakie dają zakupy spożywcze online:

  • szybkość realizacji zakupów
  • oszczędność czasu
  • atrakcyjny cennik w e-marketach spożywczych
  • dostawa kurierska pod drzwi nieruchomości.

Zainteresowanie e-grocery rośnie dodatkowo ze względu na automatyzację wydawania zakupów. Duże sieci handlowe już zmierzają do tego, by zapewniać nie tylko zakupy z dostawą do domu, ale z możliwością odbioru np. przed tradycyjnym sklepem. W ten sposób klienci korzystaliby ze swoistych automatów z żywnością, których działanie byłoby zbliżone do tego, jak funkcjonują np. Paczkomaty InPost.
Według danych z 2019 r. e-grocery to niespełna 1 proc. krajowego handlu przez internet. Kwestią czasu jest szybki rozwój. Ciągle – patrząc na deklaracje jak Polacy wydają pieniądze przez internet – zakupy spożywcze to zaplecze podstawowych wyborów. Na artykuły spożywcze w sieci przeciętny internauta przeznacza ok. 204 zł miesięcznie. Odzież to np. ponad 250 zł. Artykuły spożywcze są więc jeszcze gdzieś w tle podstawowych zakupów, ale aż 40 proc. Polaków deklaruje zainteresowanie takim rozwiązaniem. To oznacza szczególne perspektywy dla dostaw kurierskich ze sklepów spożywczych.

Zakupy z dostawą do domu to efekt realiów

Sprzyjać temu będzie rzeczywistość. Według analiz firmy Gemius realizowanych w połowie roku 2019, im młodszy internauta tym chętniej postrzega nie tylko zakupy online, ale przede wszystkim – właśnie zamawianie produktów spożywczych przez internet. Coraz bardziej napięte grafiki mieszkańców, problemy komunikacyjne w miastach czy np. ograniczenia handlu w niedzielę sprawiają, zakupy z dostawą do domu stanowić będą ułatwianie codzienności.
Sprzyjać temu będzie transport produktów spożywczych przez kurierów. Usługi to coraz lepsza regulacja tego, co podlega przewozowi, Firmy kurierskie zapewniają – w przypadku większych transportów – hermetyzację towarów, specjalistyczne chłodnie czy specjalne kalkulacje dla dostaw branży spożywczej. Podobnie jest w przypadku mniejszych dostaw. Np. żywność codziennie dostarczają pod drzwi klienta firmy kurierskie obsługujące firmy cateringowe specjalizujące się w programach dietetycznych.