Teoretycznie to mało możliwe. W praktyce – zdecydowanie realne, szczególnie w gorących okresach handlowych. Co zrobić, gdy masz pewność, iż Twoją paczkę odbieraną z Paczkomatu odebrała inna osoba?
Niewątpliwie technologia nie idzie tu nieco w parze z rzeczywistością. Teoretycznie InPost wskazuje bowiem, że ryzyko takiej sytuacji jest ograniczone do niemal zera. Na pytanie, kto może odebrać zaadresowaną przesyłkę z automatu Paczkomatu odpowiada jednoznacznie: zrobi to każda osoba, która zna numer telefonu, na który nadana została paczka oraz kod odbioru wysłany SMS-em lub kod QR wysłany e-mailem i dostępny w aplikacji InPost Mobile.
Czyżby więc poziom zabezpieczeń był wystarczający? Niekoniecznie. Spójrzmy dalej, co wskazuje InPost: „Dotyczy to zarówno odbioru w urządzeniu Paczkomat, jak i odbioru awizowanej przesyłki z oddziału. Oznacza to, że jeśli nie masz czasu na odbioru przesyłki, możesz przekazać te dane zaufanej osobie. Będzie mogła odebrać paczkę za Ciebie. W takim wypadku uznajemy taką osobę, za upoważnioną do odbioru przesyłki”.
Co robić gdy dochodzi do pomyłki przy odbiorze paczek z Paczkomatu?
OK, można przyjąć, że zabezpieczenia InPost są skuteczne – rzeczywiście trzeba mieć dostęp do kodu w aplikacji lub znać numer oraz kod odbiorcy. Wobec prawdziwych oblężeń paczkomatów dochodzi jednak do innego typu sytuacji.
Załóżmy, że w tym samym momencie do skrytek podchodzą dwie osoby korzystające z aplikacji. Jedna jest nieco bliżej, druga – dalej, ale w zasięgu geolokalizacji. Obie otwierają skrytki internetowo. Jeśli osoba A jest przy automacie pierwsza, ale aplikację użyła o sekundę później, pomyśli, iż właśnie otworzyła się jej skrytka. Kto bowiem sprawdza zawartość paczki od razu po odbiorze?
I tak może dojść do sytuacji, w której z Paczkomatu Inpostu oprócz swojej paczki odbierzesz omyłkowo włożoną paczkę dla innej osoby. Co zrobić w takiej sytuacji?
Przede wszystkim: kiedy korzystasz z Paczkomatu i znajdziesz w nim obcą paczkę razem z własną, lepiej jej nie wyjmować, aby uniknąć trudności związanych z jej zwrotem. Problem pojawia się, kiedy nie zdajemy sobie sprawy, że paczka nie należy do nas. To właśnie przypadek opisany powyżej – np. na lokalnych grupach miejskich zaskakująco często znaleźć można wpisy, w których osoba A informuje, że odebrała omyłkowo paczkę osoby B i szuka z nią bezpośredniego kontaktu, by zamienić się towarami.
Obca przesyłka z Paczkomatu? Koniecznie poinformuj InPost
Kluczowa wydaje się tu być szybka komunikacja – np. do tego, by InPost zdążył poinformować o pomyłce drugą stronę. Jeśli w Paczkomacie znajdziesz paczkę, która nie jest Twoja, najlepiej skontaktować się z obsługą klienta, aby umówić jej zwrot.
Możliwe są tu dwie opcje: kontakt z infolinią przy Paczkomacie lub zgłoszenie sprawy do oddziału z prośbą o kontakt i odbiór przesyłki z adresu.
Obie niełatwe – np. jeśli ktoś jest pod presją czasową i potrzebuje danego towaru tu i teraz, na prezent. Stąd ważne jest, by przy nadawaniu paczki w Paczkomacie, warto na opakowaniu umieścić swój numer telefonu i dane odbiorcy, co ułatwi kontakt w przypadku pomyłki. Ta prosta czynność może zaoszczędzić wielu problemów zarówno nadawcy, jak i odbiorcy.