Mobilny Listonosz – nowy projekt Poczty Polskiej


Mobilny Listonosz
Mobilny Listonosz

Mobilny Listonosz to rozwiązanie, które ma wynieść Pocztę Polską na zdecydowanie wyższy poziom obsług zamówień na usługi kurierskie. Idzie za tym spora wartość umowy – 116 mln zł.
Tak duża kwota przeznaczona będzie na m.in. tablety Samsung Galaxy Tab Active 2 wraz z usługami transmisji danych. Poczta Polska, w ramach projektu Mobilny Listonosz zamówiła również licencje do dedykowanego systemu obsługi floty urządzeń. Umowa, jaką firma zawarła z konsorcjum Integrated Solutions i Orange Polska obejmuje też usługi napraw serwisowych. Czas rozwoju projektu Mobilny Listonosz – zarówno pod względem dostarczenia urządzeń, jak i usług – przewiduje się na trzy lata.
I tu pojawia się pytanie: co właściwie projekt ten ma zapewnić Poczcie, która boryka się z niewątpliwym technologicznym zacofaniem?

Mobilny Listonosz, czyli usługi kurierskie bardziej cyfrowane

Poczta walczy o to, by wyjść z cienia innych firm świadczących usługi kurierskie. Zamówienie kuriera w atrakcyjnej cenie możliwe jest przez internet. Odbiór przesyłek coraz bardziej ukierunkowany jest na automaty. Firmy kurierskie chętnie bazują też na wszelkich innowacjach technologicznych pod względem obsługi klienta. Na tym tle Poczta Polska z systemem stacjonarnych placówek i bazująca głównie na tradycji stała się archaiczna.
Teraz chce to zmieniać. Służyć ma temu m.in. elektroniczne potwierdzanie odbioru bazujące m.in. na urządzeniach zakupionych w ramach projektu Mobilny Listonosz.

Biometryka jako udogodnienie w pracy pocztowców

Tablety Samsung Galaxy Tab Active, w które wyposażeni zostaną pracownicy Poczty Polskiej spełniają m.in. rygorystyczne normy bezpieczeństwa. Specjalny ekran, dodatkowe źródła zasilania i ochrona na wypadek cyberataków i biometryki sprawiają, że będą podstawowym urządzeniem w pracy kurierów.
Dzięki nowym tabletom Poczta Polska – przez system Mobilny Listonosz – będzie mogła obsługiwać przesyłki kurierskie z Elektronicznym Potwierdzeniem Odbioru. Obecnie w ciągu jednego miesiąca zapewnia dostawy ok. 8 mln tego typu dostaw. To m.in. przesyłki do sądów czy prokuratur. Są jednak również listy przeznaczone dla firm oraz podmiotów, które z różnych względów wymagają elektronicznego potwierdzania.
Warto zwrócić tu uwagę na rozwojowość tej formy odbioru. Poczta Polska szacuje, że wzrost liczby przesyłek przekazywanych na podstawie EPO rośnie o ok. 40 proc. Rynek kurierski również pod tym względem przenosi się z rozwiązań standardowych na cyfrowe. Coraz większą rolę odgrywa też cyfrowe śledzenie przesyłek – Poczta Polska kładzie na to szczególny nacisk.

Jak działa Elektroniczne Potwierdzenie Odbioru przesyłki

Kluczowy w kontekście przesyłek jest czas. Elektroniczne potwierdzenie zastępuje tradycyjne, co pozwala przekazać informację o doręczeniu przesyłki natychmiast – w czasie rzeczywistym. Poczta Polska śledzenie określa w bardzo konkretny sposób – szczególnie w jakim kontekście będzie się odbywać. Dla firm czy instytucji to szczególnie istotne rozwiązanie. Daje też możliwość wysłania obrazu z podpisem odbiorcy czy szczegółowe informacje kto otrzymał list.
Poczta Polska w ten sposób wpisuje się w rygorystyczne kryteria dla podmiotów, które mają zapewnić obieg dokumentów i przesyłek np. o charakterze sądowym. Wcześniej narodowy przewoźnik zaangażował się m.in. w usługi kurierskie dla e-commerce. Ciekawe perspektywy ma również Pacomatic. To system, który – pod marką Poczty Polskiej – miałby konkurować z Paczkomatami.