Firmy kurierskie zwracają coraz większą uwagę na ślad węglowy. Jak go obliczyć?


Ślad węglowy
Ślad węglowy

Ślad węglowy przesyłki kurierskiej do niedawna był postrzegany marginalnie, ale – co pokazuje przykład InPost i Paczkomatów – zaczyna być bardzo ważny dla branży kurierskiej. Jak można go obliczyć? M.in. temu poświęcona jest kampania InPost w ramach aplikacji mobilnej.

W najnowszej wersji aplikacji InPost wdrożył raczej niespotykaną w przypadku konkurencji funkcję, która umożliwia użytkownikom śledzenie śladu węglowego generowanego przez dostarczane do nich przesyłki. Ta nowa funkcja wykorzystuje metodę WTW (Well-to-Wheel) do dokładnego obliczania wpływu ekologicznego. I choć można zapewne powiedzieć, że klientów zdecydowanie bardziej będzie interesować np. tracking przesyłki, na zestawienie informacji o śladzie węglowym warto spojrzeć z przychylnością – to kolejny krok do tego, by budować w społeczeństwie wiedzę i świadomość o tym, jak np. na środowisko może oddziaływać zbędnie zamówiona paczka kurierska.

Ślad węglowy w analizie InPost – jak to właściwie działa?

Odpowiedź jest prosta: bardzo dobrze! InPost prezentuje ślad węglowy przesyłek w formacie kilogramów CO2e. Oznacza to, że uwzględniane są nie tylko emisje dwutlenku węgla, ale również innych gazów cieplarnianych takich jak metan czy podtlenek azotu. Ciekawe jest to, że ślad węglowy paczki obliczany jest nie tylko na podstawie emisji z transportu. Wlicza się również wpływ ogrzewania i zużycia energii w oddziałach firmy, a także transfer danych i infrastrukturę IT, która umożliwia śledzenie przesyłek przez klientów i kurierów. W przypadku dostaw przez Paczkomaty, uwzględniane są także emisje wynikające z zużycia przez nie energii elektrycznej.

Paczka do Paczkomatu a ta, która trafia do odbiorcy

Spójrzmy, jak InPost analizuje to, jaka jest różnica pomiędzy przesyłką do domu lub biura, a tą do automatu paczkowego. Firma zwraca uwagę na znaczącą różnicę w śladzie węglowym między paczkami dostarczanymi do Paczkomatów a tymi doręczanymi bezpośrednio do klientów. Średni ślad węglowy przesyłki dostarczonej do Paczkomatu wynosi 0,084 kg CO2e, w tym także ślad węglowy samego konsumenta wynoszący 0,036 kg CO2e. Natomiast paczki dostarczane do domów generują średnio 0,443 kg CO2e. Różnica jest widoczna.

I na to też zwraca uwagę InPost. Podkreśla, że różnica w śladzie węglowym przy czterech przesyłkach może być porównywalna do rezygnacji z sześciu filiżanek kawy lub trzech pryszniców. Informacje o śladzie węglowym będą stale aktualizowane, bazując na danych z oddziałów, przez które przemierza dana paczka.

Czy zastanawiamy się, jak zakupy wpływają na środowisko?

Wraz z popularnością e-commerce warto zwrócić uwagę na to, jaki mają one wpływ na środowisko – kluczowy jest tu oczywiści wspomniany ślad węglowy przesyłki. To ilość gazów cieplarnianych, takich jak CO2, metan czy podtlenek azotu, wyemitowanych przez działalność człowieka, firmy lub kraju. Transport, w tym przesyłki kurierskie, stanowi znaczącą część tego śladu, zwłaszcza w Unii Europejskiej, gdzie transport drogowy jest jednym z głównych źródeł emisji gazów cieplarnianych, zaraz po sektorze energetycznym.

Oczywiście sam ślad węglowy przesyłki zależy od wielu czynników, takich jak waga i wymiary paczki, czas dostawy, typ używanego pojazdu, a także trasa przewoźnika. W praktyce puste przejazdy czy niewystarczająco załadowane pojazdy dostawcze przekładają się na wyższy ślad węglowy dla przesyłek.

Co można zrobić, by ograniczać ślad węglowy przesyłek kurierskich?

Oczywiście trudno liczyć na ograniczenie przesyłek do minimum, ale można spojrzeć na kilka rozwiązań, dzięki którym ślad węglowy będzie symbolicznie mniejszy. Przykładem może być zamawianie produktów od lokalnych dostawców zmniejsza potrzebę długich transportów, szczególnie z zagranicy. Specjaliści od ekologii i zrównoważonego transportu wskazują też, by unikać dostaw ekspresowych, bo te często realizowane są przez niepełne pojazdy, co zwiększa ślad węglowy.

Ważne jest też to, o czym wspomina InPost: wybieranie punktów odbioru, co redukuje emisje CO2, szczególnie na ostatnim etapie dostawy, zwanym “ostatnią milą”. Dobrą opcją są też ekologiczne opakowania – materiały nadające się do recyklingu, jak papier czy szkło, zmniejsza ilość odpadów. Duże znaczenie odgrywają też efektywne zwroty kurierskie. Wybór sprzedawców internetowych, którzy zapewniają kompleksową obsługę zwrotów pomaga optymalizować trasy i przewoźników, zmniejszając ślad węglowy i przyspieszając proces.