E-commerce i logistyka – nowa strategia Poczty Polskiej


Strategia Poczty Polskiej
Strategia Poczty Polskiej

Logistyka, e-commerce i usługi paczkowe – to będą priorytety Poczty Polskiej na lata 2019-2023. Pierwsze kroki strategii widać po podejściu do sprzedaży B2B. Poczta uruchomiła nową usługę – Międzynarodową Przesyłkę Paletową.

Umożliwia ona obsługę przewozową towarów w dużej skali: obejmuje zarówno trasy z Polski do określonych państw Europy jak i z kontynentu do kraju. Poczta oferuje to rozwiązanie od 1 lutego 2019 r. Międzynarodowa Przesyłka Paletowa ma w założeniach Poczty ułatwić przewóz ładunku i dużych przesyłek pomiędzy określonymi państwami bez konieczności przejazdu przez Polskę. W ten sposób krajowy logistyk może działać aktywniej na terenie zachodniej Europy. Chce to robić zarówno w oparciu o zlecenia sporadyczne jak i na podstawie podpisanych, długoletnich umów o współpracy.
Nowa strategia Poczty wpisuje się w oczekiwania rozwijającej się branży e-handlu. Dotychczas Poczta zapewniała obsługę przesyłek paletowych tylko w kraju. – Usługa międzynarodowa zapewni naszym klientom możliwość skorzystania z kompleksowych rozwiązań i obsługę pełnego łańcucha dostaw – ocenia nowe rozwiązanie dyrektor Pionu Operacji Logistycznych, Jerzy Garycki.

Nowa strategia Poczty Polskiej

Narodowy przewoźnik chce w najbliższych latach uzyskiwać przychody głównie z trzech źródeł. To logistyka – w którą wpisuje się Międzynarodowa Przesyłka Paletowa – oraz e-commerce oraz usługi paczkowe. To swoiste trzy osie rozwoju. Strategia Poczty zakłada, że wraz z ich rozwojem ma iść zaangażowanie firmy w większą digitalizację i automatyzację obsługi.
Pójdzie za tym zmiana sieci logistycznej Poczty. Firma chce otworzyć się bardziej na przesyłki międzynarodowe; zarówno dostarczane za granicę jak i do Polski. Według założeń spółki, paczki mają stanowić lwią część budżetu. Ten sektor działalności ma dać Poczcie ok. 20 proc. przychodów z kwoty 8 mld zł. Tyle spółka chce generować już za 4-5 lat.

Przesyłki pocztowe w sieci click&collect

Rozwija się też sieć, w której przesyłki pocztowe można odbierać w 11 tys. punktów – od stacji PKN Orlen po sklepy Żabki czy salony Ruchu. Według danych Poczty, firma zaliczyła aż 60-procentowy wzrost liczby zamówień pomiędzy latami 2017 a 2018. Dynamika roku 2019 ma być według prognoz jeszcze wyższa. Stąd otwarte deklaracje spółki podkreślające wagę sfery e-commerce. Członek zarządu Poczty Polskiej, Grzegorz Kurdziel, mówił przy okazji jednego z jubileuszy marki, że “choć liczba przesyłek listowych jest wciąż imponująca i osiąga ok. 1,5 mld rocznie, wysyła się ich coraz mniej; zupełnie inaczej jest z nadawaniem przesyłek z towarem”.