Jak wybrać kuriera dla sklepu internetowego w 2020 roku?


Kurier dla sklepu
Kurier dla sklepu

Prowadzenie sklepu internetowego to nieustanna analiza zysków i strat, przychodów i dochodów, kosztów działalności i marży. Stąd poszukiwania możliwości optymalizacji wydatków, co często kończy się analizowaniem, jaki kurier będzie najlepszy w kontekście e-commerce. Łatwo tu popełnić podstawowy błąd. To kierowanie się wyłącznie ceną usługi.

Sklep internetowy w 2020 r. – i najbliższej przyszłości – będzie stał pod presją oczekiwań klientów. Ci – zamawiając coraz więcej i nie licząc się np. z gabarytami przesyłek – oczekują coraz więcej. Niska cena przesyłki, szybkość dostarczenia, możliwość przekierowania paczki – to tylko część czynników wpływających na ocenę firm kurierskich z perspektywy klienta.

Tani kurier, czyli czy niska cena to kluczowe kryterium?

Sprzedaż produktów na popularnych platformach handlowych pokazuje, jak często podstawowym kryterium wyboru dostawcy bywa niska cena przesyłki. Nic w tym dziwnego: przeciętny Kowalski nie chce ponosić wygórowanych kosztów dostarczenia. Stąd sklepy internetowe poszukując jak najtańszych opcji doręczenia, zabezpieczają się na wypadek zwrotów towarów. Prowadząc swoisty e-komercyjny wyścig zbrojeń maksymalnie obniżają też cennik paczek – np. dopłacając ostatecznie do usługi kurierskiej z własnej marży.

Postrzeganie rynku dostaw wyłącznie przez pryzmat cen to błąd. Z perspektywy klientów niemniej ważne są też np. renoma dostawcy, własne doświadczenia czy też – o czym łatwo zapomnieć – szybkość usługi kurierskiej. Deklaracja bardzo sprawnego i szybkiego doręczenia paczki – nawet przy nieznacznie wyższej cenie usługi – może stanowić ważny element w walce o niezdecydowanego klienta.

Zamów kuriera dla swoich klientów

Ceny firm kurierskich – o czym warto pamiętać prowadząc sklep internetowy – podlegają negocjacjom. Ostateczny ich poziom często zależy od zróżnicowanych czynników takich jak:

  • ogólna liczba zamówień w skali miesiąca
  • stosunek standardowych zamówień wobec np. nietypowych – np. palet
  • zakres dostaw: ogólnopolski czy zagraniczny.

Planując dostawy przesyłek warto więc wybrać wiodące marki na rynku – m.in. DHL, DPD, UPS, FedEx, Poczta Polska czy InPost – by sprawdzić oferty kurierów. Do analizy potrzebne są m.in.:

  • deklarowana ilość zamówień – co w e-sklepie może stanowić problem
  • potencjalna waga i rozmiary paczek
  • rodzaj przewożonego produktu – szczególnie, jeśli to towar specyficzny, np. szkło
  • czas odbioru paczek, który wpływa na termin ostatecznego doręczenia do odbiorcy.

Warto negocjować koszty kuriera. Porównanie cen jest kluczowe w kontekście opłacalności wysyłki. W takiej sytuacji zamów kuriera na podstawie danych zapewnianych przez platformy weryfikujące ceny i czasy dostaw. Pozwoli to np. od razu przekazać odbiorcy informację, jaki będzie koszt przesyłki wysłanej danym kurierem. W ten sposób działa np. serwis KurJerzy.pl.

Ważne jest ścisłe przestrzeganie zadeklarowanej wagi i wymiarów przesyłek podczas zamawiania kuriera. Najlepszą praktyką jest podawanie tych informacji ze spakowanej już paczki. W ten sposób zabezpieczymy się przed ewentualnymi kosztami dodatkowymi. Firmy kurierskie np. zastrzegają sobie prawo do naliczania – często sporych – dodatkowych stawek w sytuacji, gdy przesyłka ma inną wagę deklarowaną od rzeczywistej. Łatwo w ten sposób o niepotrzebne podwyższenie kosztów wysyłki sklepu internetowego. Jest tto szczególnie ważne w sytuacji, gdy na klienta przerzucana jest opłata za dostarczenie paczki w wysokości 15 zł, ale doliczone koszty sprawiają, że firma kurierska za doręczenie inkasuje np. 25 zł.

Kurier wybrany? Wasz związek nie musi być na lata

Warto pamiętać, że rynek kurierski w Polsce ciągle się zmienia. Szczególnie w kontekście branży e-commerce należy regularnie analizować nie tylko ceny, ale i dodatkowe usług zapewniane przez firmy kurierskie. Detale – łatwe przekierowanie paczki na inny adres czy możliwość podjęcia przesyłki z określonego punktu odbioru – mogą korzystnie wpłynąć na proces zakupowy. Rok 2020 w branży e-handlu będzie nie tylko czasem drobiazgowej weryfikacji cen czy nowych formatów poszukiwań klienta – np. poprzez voice search. To także rok, w którym rywalizacja firm kurierskich przyniesie wymierne korzyści w jakości obsługi zamówień. Zakupy przez internet będą bardziej przyjazne, wygodne i szybkie – dokładnie takie muszą być też dostawy przesyłek do klientów.