Czy to zmieni dominującą pozycję Allegro? Niewątpliwie AliExpress proponuje rozwiązania, które właścicieli i menedżerów e-sklepów mogą skusić. Potencjalny rynek sprzedaży znacząco wzrośnie, kwestia wysyłek jest uproszczona, a system prowizyjny prawdopodobnie branża uzna za interesujący.
Czy to zmieni dominującą pozycję Allegro? Niewątpliwie AliExpress proponuje rozwiązania, które właścicieli i menedżerów e-sklepów mogą skusić. Potencjalny rynek sprzedaży znacząco wzrośnie, kwestia wysyłek jest uproszczona, a system prowizyjny prawdopodobnie branża uzna za interesujący.
AliExpress, będący częścią międzynarodowego giganta e-commerce Alibaba International Digital Commerce Group wprowadza istotne zmiany, otwierając się na polskie firmy. Te mogą sprzedawać swoje produkty za pośrednictwem tego globalnego marketplace’u na całkowicie nowych zasadach. Co to oznacza w praktyce?
Przede wszystkim widać nowe możliwości dla polskich firm bazujących na modelu sprzedaży internetowej i wysyłki poprzez przesyłki kurierskie do klienta.
Sprzedaż na AliExpress bez opłat. Co na to konkurencja?
Od września 2024 roku AliExpress wprowadził model, dzięki któremu polscy przedsiębiorcy mogą otworzyć własny sklep na platformie bez opłat początkowych i cieszyć się elastycznymi warunkami współpracy. W przeciwieństwie do konkurencyjnych platform, AliExpress rezygnuje z pobierania prowizji za sprzedaż. To duża korzyść dla sprzedawców, którzy w innych serwisach muszą liczyć się z prowizjami na poziomie nawet 16-18% wartości sprzedaży. To strategiczny ruch AliExpress, który ma na celu przyciągnięcie większej liczby polskich firm i stworzenie konkurencyjnej alternatywy dla rodzimych graczy na rynku e-commerce. Nie można jednak ewentualnego przejścia na AliExpress traktować wyłącznie w kategoriach finansowych. Potencjalnych korzyści jest bowiem więcej.
Automatyczne tworzenie opisów otwiera sprzedaż na świat
Dzięki zaawansowanym narzędziom marketingowym i wsparciu biznesowemu, polscy sprzedawcy mogą liczyć na szeroką gamę udogodnień, które ułatwią prowadzenie działalności na platformie. Automatyzacja tłumaczeń opisów produktów na 15 języków pozwala sprzedawcom dotrzeć do międzynarodowej klienteli, a zaawansowane narzędzia do zarządzania cenami i promocjami zapewniają intuicyjną obsługę sprzedaży. Patrząc z perspektywy e-sklepu dojdzie więc do sytuacji, w której krajowy marketplace będzie zapewniał sprzedaż ograniczoną zasięgowo, a działający znacznie szerzej AliExpress – tańszy w kontekście prowizji – da szersze możliwości dystrybucji.
Ułatwiona logistyka wysyłek z Polski
Sprzyjać będzie temu szybkość dostawy. AliExpress nie tylko rozwija swoją platformę, ale także intensyfikuje działania logistyczne w Polsce. Już w 2021 roku otworzono lokalny magazyn we współpracy z Cainiao, logistycznym ramieniem Alibaba Group, co znacząco skróciło czas dostaw i podniosło jakość obsługi klientów. Dzięki tym działaniom, czas dostawy zamówień z AliExpress skrócił się do 7-11 dni roboczych dla zamówień transgranicznych, a nawet do 5 dni roboczych w przypadku zakupów lokalnych.
Z perspektywy sprzedawców, te zmiany oznaczają łatwiejszy dostęp do sprawnie funkcjonującej sieci logistycznej, która umożliwia nie tylko sprzedaż na rynku krajowym, ale także ekspansję na rynki zagraniczne.
Jakie miejsce ma AliExpress w Polsce?
Serwis handlowy zyskał już teraz zaskakująco dużą popularność wśród polskich konsumentów. Jest na czwartym miejscu wśród platform e-commerce w Polsce. W ostatnich miesiącach zasięg platformy gwałtownie wzrósł – we wrześniu 2023 roku liczba użytkowników wyniosła już 9,86 miliona, co stanowi znaczny wzrost w porównaniu z 5,81 miliona w sierpniu tego samego roku. To oznacza, że co trzeci internauta w Polsce korzysta z AliExpress. To z kolei odpowiada połowie zasięgów lidera polskiego rynku, Allegro.
Wzrost liczby użytkowników AliExpress odzwierciedla rosnące zaufanie konsumentów do platformy oraz coraz większe zainteresowanie bogatą ofertą produktów, zwłaszcza w kategoriach takich jak towary szybko zbywalne (FMCG), elektronika użytkowa, artykuły gospodarstwa domowego oraz produkty motoryzacyjne.
Wpływ na rynek e-commerce w Polsce
Otwarcie AliExpress dla polskich sprzedawców może mieć istotny wpływ na cały rynek e-commerce w Polsce. Dzięki korzystnym warunkom współpracy oraz braku prowizji, platforma staje się atrakcyjną alternatywą dla dominujących marek – czy to wywoła efekt domina? Eksperci przewidują, że w odpowiedzi na działania AliExpress inne platformy e-commerce w Polsce mogą wprowadzić lepsze prowizje oraz narzędzia marketingowe, aby przyciągnąć i zatrzymać sprzedawców.
Dla wielu polskich firm AliExpress staje się szansą na rozszerzenie działalności na międzynarodową skalę bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów wejścia na nowe rynki np. poprzez wysyłki do Chin. Możliwość dotarcia do globalnej bazy klientów otwiera więc przed przedsiębiorcami zupełnie nowe perspektywy.
Brak prowizji to gamechanger?
AliExpress kontynuuje swoją ekspansję na polskim rynku, otwierając nowe możliwości dla lokalnych przedsiębiorców i oferując im dostęp do międzynarodowej bazy klientów. Brak prowizji oraz rozwinięta infrastruktura logistyczna, w połączeniu z zaawansowanymi narzędziami marketingowymi, czynią platformę atrakcyjną alternatywą dla sprzedawców. Z kolei dla konsumentów, AliExpress staje się coraz bardziej dostępny, co dodatkowo zwiększa jego popularność w Polsce.