Jak powinna wyglądać poprawna reklamacja na kuriera?


Reklamacja na kuriera
Reklamacja na kuriera

Badania ekspertów na rynku pokazują, że klienci w zdecydowanej większości są zadowoleni z usług kurierskich. Może się jednak zdarzyć, że firma nie sprosta twoim oczekiwaniom. W takim przypadku masz prawo złożyć zażalenie. W jakich przypadkach obowiązuje reklamacja na kuriera i jak ją złożyć?

Reklamacja na kuriera może się zdarzyć – nawet najlepsi kurierzy popełniają błędy. Niekiedy błąd mógł należeć do sortowni, albo odbierającego zlecenie. Pamiętaj, że kurierzy nie uciekają od odpowiedzialności za błędy i starają się iść naprzeciw oczekiwaniom klientów. Usługi kurierskie są dzięki temu bardzo bezpieczną formą przekazywania przesyłek.

Reklamacja na kuriera, – kiedy można ją składać?

Zanim przejdziemy do omówienia procedury w sprawie zażalenia na kuriera, zobacz, kiedy masz prawo do reklamowania usług wybranej przez siebie firmy.

Uszkodzona paczka – niekiedy kurier, albo sortownia mogą uszkodzić paczkę podczas transportu. W takim przypadku możesz ubiegać się o rekompensatę. Pamiętaj jednak, że musisz sprawdzić zawartość opakowania podczas odbioru! Niektóre firmy kurierskie na czas pandemii umożliwiają kontrolę przesyłki po odbiorze, ale ewentualne uszkodzenia musisz zgłosić niezwłocznie po jej otwarciu.

Firma utraciła część zawartości przesyłki – złóż reklamacje, jeżeli zauważyłeś, że Twoja przesyłka jest otwarta i nie ma części jej zawartości.

Zagubienie przesyłki – jeżeli kurier zagubił paczkę (objawem tego może być np. brak aktualizacji statusu przesyłki przez 48 godzin), powinieneś otrzymać zwrot środków z jej zawartości

Nieterminowa dostawa – masz prawo zareklamować dostawę, która odbyła się w bardzo opóźnionym terminie.

Poza tym możesz zgłosić reklamację, w przypadku, gdy firma naliczyła ci dodatkowe opłaty np. za nieregulaminowy rozmiar przesyłki.

Zażalenie na kuriera – krok po kroku

Różne firmy kurierskie dają różny czas na zgłoszenie reklamacji. Powinieneś jednak zgłaszać ją niezwłocznie po zauważeniu danej usterki/kradzieży/braku przesyłki. W ten sposób zwiększasz szanse na powodzenie reklamacji.

Reklamacja na kuriera powinna wyglądać w następujący sposób:

  1. Wraz z kurierem sporządź protokół odbioru paczki, gdzie wpiszesz uchybienia/braki/usterki przesyłki (dotyczy uszkodzonych paczek)
  2. Wypełnij formularz reklamacyjny
  3. Przygotuj dokumenty potwierdzające przesyłkę (skan listu przewozowego) oraz ewentualne potwierdzenia zawartości przesyłki (kosztorysy, paragony, faktury, umowy itd.).
  4. W przypadku uszkodzenia danej zawartości, zrób ich zdjęcie
  5. Jeżeli firma zgubiła przesyłkę, to w reklamacji musisz ją dokładnie opisać. Liczy się każdy szczegół opakowania, zabezpieczenia przedmiotu, samego przedmiotu, zdjęcia zawartości oraz skany potwierdzenia nadania i dane kontaktowe

Firmy kurierskie najczęściej odpowiadają na reklamację w czasie 30 dni. Może się jednak zdarzyć, że w zawiłych sytuacjach okres ten się wydłuży. Jeżeli firma uwzględni reklamację, to otrzymasz zwrot środków za usługę oraz zawartość przesyłki/utratę wartości.

Kiedy reklamacja na kuriera nie zostanie uwzględniona?

Pamiętaj, że reklamacja na kuriera nie zawsze może zostać uwzględniona. Jeżeli uszkodzona paczka miała zawartość niezgodną z regulaminem firmy kurierskiej, zamówiłeś nieprawidłową usługę (np. nie zaznaczyłeś, że w przesyłce znajdują się rzeczy delikatne) to twoje zażalenie na kuriera zostanie odrzucone. Z tego powodu przed zamówieniem usługi przeczytaj regulamin i informacje o wyłączeniach. W ten sposób unikniesz nieprzyjemnych sytuacji, gdy ktoś uszkodzi lub zgubi twoją przesyłkę.