Paczki z AliExpress w Paczkomatach. Co z cłami?


Paczki z aliexpress
Paczki z aliexpress

Paczki z AliExpress w Paczkomatach. Co z cłami?

Paczki z Aliexpress bezpośrednio do odbioru w Paczkomatach będą rewolucją – zarówno dla klientów jak i firm kurierskich. Właściciel Paczkomatów, InPost został partnerem Grupy Alibaba, do której należy gigantyczna platforma e-commerce.

W efekcie paczki z AliExpress dostarczane z Chin będzie można bezpośrednio odbierać w automatach w całym kraju.
Przesyłki z Chin od AliExpress będą w praktyce bezpłatne. Limit, od którego odbiór paczki nic nie będzie kosztował to 5 dolarów wartości zamówienia – w zdecydowanej większości jest ona większa. System zamawiania paczek bezpośrednio do Paczkomatów już działa – od 21 listopada klienci robiący zakupy w Chinach mogą ustawić adres odbioru zgodny z lokalizacją automatów InPost. To ułatwienie, które zdecydowanie wpłynie na intensywność – i tak dużą – handlu z Chin do polski.

Przesyłki z Chin będą jeszcze popularniejsze?

Jak zauważa prezes InPostu Rafał Brzoska, współpraca obu marek przełoży się na bezpieczne dostawy bezpośrednio z Chin do wybranego Paczkomatu. A to ma doprowadzić do jeszcze większej popularności takiej formy zakupów. – Aż 52% kupujących w internecie deklaruje Paczkomaty jako najczęściej wybieraną formę dostawy towaru, a aż 61% kupujących stwierdza, że możliwość odbioru w Paczkomacie w wachlarzu opcji dostaw e-sklepów najbardziej zachęca ich do zakupów przez internet – podkreśla Brzoska.

AliExpress – naturalny kierunek zakupów do Polski

Marka AliExpress to najpopularniejsza platforma zakupowa używana w Polsce. Dane firm badawczych wskazują, że z serwisu w wersji stacjonarnej korzystało w czerwcu 4,7 mln użytkowników. Aplikacja mobilna przyciągnęła 3,9 mln osób.
W listopadzie 2017 r. Poczta Polska obsłużyła 100 proc. więcej paczek z Chin niż w tym samym okresie rok wcześniej. Z kolei w grudniu było to już aż 200 proc. Liczba zamówień na przesyłki z Chin rośnie lawinowo. To m.in. efekt podpisanej we wrześniu 2017 r. umowy o współpracy między Pocztą Polską a China Post Group.

Opłaty i cła obejmujące paczki z AliExpress

W efekcie paczki z AliExpress biją rekordy popularności – budzą jednocześnie kontrowersje ze względu na kwestie skarbowe oraz cła.
Podobnie będzie w związku z uruchomieniem odbioru w Paczkomatach. Służby celne analizujące rynek przesyłek doprowadziły do tego, że opłaty celne uiszczane były na Poczcie, która stała się naturalnym odbiorcą paczek w Polsce. Wybór Paczkomatu może być więc niejasny w kontekście skarbowym. W efekcie – jak zauważa branża – może doprowadzić do sytuacji, w której przesyłki zostaną przekierowane do Urzędów Celnych.
Dla InPost możliwość odbioru przesyłki z Chin w polskim automacie to kolejny sukces wizerunkowy i nowość na rynku. Wcześniej tej jesieni firma obsługująca Paczkomaty ogłosiła nowe możliwości aplikacji, która pozwala na otwieranie skrzynek bezpośrednio z poziomu smartfona.
Zamówienia w ramach sieci Paczkomatów składać można m.in. poprzez serwis KurJerzy.pl.