Chcesz nadać przesyłkę poza Unię Europejską? Zastanawiasz się na kogo zostaną nałożone opłaty celne jeżeli przesyłka nie zostanie odebrana przez Odbiorcę? W tym artykule rozwiejemy Twoje wątpliwości.
Kto płaci gdy odbiorca odmówi przyjęcia?
Po złożeniu zamówienia i jego opłaceniu otrzymujesz plik dokumentów, w których zawarta jest informacja o tym, że Urząd Celny może nałożyć na Odbiorcę (Importera) dodatkowe opłaty celno – podatkowe. Wszystko jest w porządku, gdy Odbiorca dokona opłat i odbierze przesyłkę, ale co w przypadku gdy jednak odmówi jej przyjęcia? Pamiętaj, że opłaty te zostaną przeniesione na Ciebie jako Nadawcę.
W sytuacji, w której dług celny (nałożony na osobę obowiązek uiszczenia należności celnych) już istnieje, aby przestał on istnieć, muszą wystąpić przesłanki do zwrotu należności celnych.
Okoliczność w postaci powrotnego przewiezienia towaru do Nadawcy nie jest wymieniona jako podstawa do zwrotu należności celnych.
Unijny Kodeks Celny określa, iż powodem zwrotu cła jest wadliwość towaru, lub jego niezgodność z warunkami umowy.
Artykuł 116. Przepisy ogólne
1. Z zastrzeżeniem warunków ustanowionych w niniejszej sekcji kwoty należności celnych przywozowych lub wywozowych podlegają zwrotowi lub umorzeniu z następujących powodów:
a) zawyżenie kwot należności celnych przywozowych lub wywozowych;
b) towary wadliwe lub niezgodne z warunkami umowy;
c) błąd właściwych organów;
d) zasada słuszności.
Jeżeli zatem towar nie jest wadliwy, lecz Odbiorca odmawia odbioru z innych przyczyn lub zostały wykorzystane próby doręczenia przesyłki, to niestety nie jest to podstawą do zwrotu cła.
Czynności dotyczące zgłoszenia celnego, są podejmowane przez Przewoźnika na Twoje zlecenie. W przypadku gdy Przewoźnik poniósł z tego tytułu koszty (nie zostały one pokryte przez Odbiorcę), to uzasadnione jest dochodzenie przez firmę kurierską pokrycia tych kosztów przez Nadawcę.
Co w sytuacji gdybyś natomiast chciał reklamować nałożone na Ciebie opłaty celne?
Możliwe są następujące rozwiązania:
– w sytuacji gdy ponosisz koszty cła, związane z odmową odbioru towaru, możesz rozważać obciążanie Odbiorcy tymi kosztami, ponieważ jesteś stroną umowy z Odbiorcą. Serwis KurJerzy.pl jako spedytor nie jest związany umową z Odbiorcą, więc bezpośrednio nie możemy wysuwać takich roszczeń;
– zwrot cła może mieć miejsce w razie niezgodności towaru z umową. W sytuacji zatem w której podniesiesz (jeśli to możliwe, to również Odbiorca), iż wysłany towar był niezgodny z umową, wówczas byłaby podstawa do wystąpienia o zwrot cła.
Warto pamiętać, iż niezgodność z umową może wynikać z różnych aspektów:
– towar może być uszkodzony,
– może to być towar pełnowartościowy, ale inny od zamawianego – np. inny kolor, inny rozmiar, inne cechy techniczne.
Szczegółowe regulacje zawarte są w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny z dnia 9 października 2013 r. (Dz.Urz.UE.L Nr 269, poz. 1) w Sekcji 3 Zwrot i umorzenie:
– Artykuł 116. Przepisy ogólne
– Artykuł 118. Towary wadliwe lub niezgodne z warunkami umowy
– Artykuł 120. Zasada słuszności
– Artykuł 174. Unieważnienie zgłoszenia celnego.
W sytuacji przesyłek wysyłanych przykładowo do USA, a następnie powracających, mamy do czynienia z cłem naliczanym przez amerykańskie organy celne w oparciu o amerykańskie regulacje prawne.
Zasady dotyczące możliwości ubiegania się o zwrot cła nie podlegają zatem polskim, czy unijnym aktom prawnym, lecz wynikają z prawa amerykańskiego.
Podsumowując, pamiętaj, że Agencja Celna ma prawo nałożyć opłaty celno – podatkowe na każdą przesyłkę. Przed nadaniem, warto poinformować Odbiorcę, aby był przygotowany na ewentualne opłaty celne. W innym przypadku możesz być stratny ponieważ dokonasz opłaty transportowej, firma kurierska nałoży dodatkowe opłaty z tytułu zwrotu przesyłki oraz zostaną na Ciebie przeniesione opłaty celno – podatkowe.