Dlaczego tak ważna dla klienta jest informacja o nadaniu oraz możliwość śledzenia przesyłki?


Informacja o nadaniu
Informacja o nadaniu

Za każdym, gdy decydujemy się na zakupy w e-sklepie lub też otrzymujemy przesyłkę od rodziny albo klienta ważne jest, abyśmy pozyskali informację o numerze listu przewozowego. To też taki mały przytyk do sklepów internetowych, które pomimo ogromnej konkurencji na rynku nie informują o wysłanej paczce. Dochodzi do sytuacji, w której siedzimy sobie w pracy lub wyszliśmy z domu na zakupy, a w tym czasie przyjeżdża kurier i zostawia nam w drzwiach awizo. Brak powiadomienia ze strony nadawcy nie tylko utrudnia klientom odbiór paczki, ale także pracę firmom kurierskim.

Prosta informacja ułatwiająca życie

Obecnie praktycznie każda firma kurierska przesyła do odbiorcy informację o nadaniu przesyłki. Robi to jednak tylko wtedy, gdy posiada adres email lub nr telefonu odbiorcy. No i oczywiście tylko wtedy, gdy ta usługa została wybrana przez nadawcę.

W dobie automatyzacji procesów wysyłka powiadomień do klientów nie jest problemowa. Jednak niektóre sklepy nie korzystają z tych rozwiązań. Przy dużej wysyłce ręczne podawanie numerów przesyłek jest bardzo problemowe i zajmuje wiele godzin pracy osoby odpowiedzialnej za to zadanie.

Dlaczego informacja o nadaniu jest tak ważna

Przede wszystkim mail z informacją od sklepu o tym, że paczka została wysłana, jest dla kupującego niezwykle istotny. Dzięki numerowi nadania możemy paczkę śledzić na stronie firmy logistycznej, a w razie konieczności zainterweniować, gdy paczka nie została doręczona. Przyda się też w sytuacji, gdy potrzebujemy przekierować ją pod inny adres, np. do pracy. Jeśli paczka zaginie, to bez numeru nadania nie możemy dowiedzieć się, w którym miejscu się znajduje, albo gdzie zaginęła i co możemy z nią zrobić. No i tak naprawdę, to dla nas wiadomość, że sklep zadeklarował, iż zamówienie zostało wysłane. Numer przesyłki jest także potrzebny podczas składania reklamacji.

Poza tym przekazanie numeru odbiorcy sprawia, że kontaktować się on będzie już bezpośrednio z firmą kurierską, co daje oszczędność czasu pracy BOK w e-sklepie. Klient oczywiście może napisać maila lub zadzwonić w sprawie tej przesyłki, jednak tylko w sytuacjach kryzysowych. Na przykład, gdy paczka zaginie lub zostanie uszkodzona.

Szczególne ważny w okresie świątecznym

Numer nadania jest szczególnie potrzebny klientom w okresie wzmożonych wysyłek, czyli okolicach Mikołaja i Gwiazdki, podczas wyprzedaży Black Friday i Cyber Monday, Dnia Darmowej Dostawy. Dlaczego szczególnie wtedy?  Jest to okres gorący w e-commerce, paczki potrafią być dostarczane dłużej i czasem zdarzają się pomyłki.

I teraz SMSem przychodzi taka oto informacja:

Telefon nadawcy to numer ogólny, nie ma nazwy sklepu, nie ma numeru zamówienia, nie ma numeru przesyłki. Taka wiadomość nie daje nam, żadnej wiedzy. Dopiero wyszukanie numeru nadawcy w Google pozwoliło zidentyfikować nadawcę. Tak nie powinno być.

Zbyt dużo informacji

Niektóre sklepy wysyłają klientom wiadomości o każdym z etapów realizacji zamówienia. Dla kupujących ważne jest czy płatność została zaksięgowana na rachunku i czy przesyłka została nadana. Statusy o kompletowaniu oraz inne, nie związane bezpośrednio z realizacją nie są potrzebne. Ważny status to także ten, który informuje odbiorcę o tym, że przesyłka nie może zostać zrealizowana lub się opóźni.

Jak widać prosta informacja pozwala na przyśpieszenie pracy BOK w e-sklepie, a ułatwia pracę kuriera. Dzięki niej klient może lepiej zaplanować sobie gdzie i kiedy odbierze paczkę, a także prześledzić jej drogę. Dlatego warto informować kupujących o nadaniu. Należy także pomyśleć o automatyzacji tego procesu, gdyż wpływa to na szybkość pracy i przynosi oszczędności.