4 godziny analizy i przesyłka do paczkomatu. Tak wyglądają obecnie zakupy świąteczne


Zakup w 4 godziny
Zakup w 4 godziny

Czy mamy do czynienia z kolejną fazą zmian przyzwyczajeń zakupowych Polaków? Bardzo ciekawe wyniki badań CBRE pokazują, że sam proces wyboru znacząco przyspieszył. Jeszcze bardziej widać to, jak cenimy sobie swobodę odbioru – automaty paczkowe ściągają jeszcze więcej ruchu na rynku.

Badanie trendów zakupowych dotyczy preferencji świątecznych, ale niewątpliwie można je odnieść do zmian na całej płaszczyźnie transakcji. Wniosek? Konsument coraz szybciej wybiera odpowiedni dla siebie towar – oczywiście przez internet – a następnie, równie szybko, płaci (elektronicznie) i odbiera paczkę (też elektronicznie).

Spójrzmy bowiem na szczegóły. Badanie przeprowadzone przez CBRE pokazuje jednoznacznie, że większość osób kupuje świąteczne prezenty dla bliskich w czasie krótszym niż cztery godziny. To bardzo krótko – w przeszłości wyniki te zazwyczaj były znacznie dłuższe.

Być może wynika to z faktu, że w większości przypadków osoby nadające przesyłki kurierskie doskonale wiedzą, czego szukają i co chcą kupić. Oferty świąteczne w sklepach pojawiają się już w listopadzie, zakupy prezentów nie wymagają dużo czasu. Z badań wynika, że 70% osób radzi sobie z tym zadaniem w mniej niż cztery godziny. Aż trzy czwarte respondentów preferuje zakupy internetowe.

Zdecydowana większość korzysta z automatów paczkowych do odbioru zamówień. Tylko 25% decyduje się na dostawę kurierską. Popularne są również zakupy w galeriach handlowych i centrach, gdzie 63% respondentów udaje się po prezenty. Głównymi kryteriami wyboru prezentów są radość obdarowywanej osoby, cena i praktyczność.

Automaty paczkowe – to tu chcemy odbierać przesyłki kurierskie

Badanie bardzo precyzyjnie pokazuje, jak bardzo rośnie znaczenie automatyzacji w odbiorze przesyłek kurierskich. Nadal cenimy sobie to, gdy przedstawiciel firmy doręcza towar – szczególnie gdy jest duży – bezpośrednio do domu lub biura. Jednak w przypadku prezentów, często niewielkich, wygoda Paczkomatów czy innych automatów do odbioru bierze zdecydowanie górę.

CBRE w swoim badaniu zauważyło, że automaty paczkowe cieszą się dużą popularnością wśród Polaków robiących zakupy online – 70% kupujących wybiera tę formę dostawy.

Duże znaczenie w kontekście tego, że akurat automaty paczkowe są pierwszym wyborem bywa to, że mamy w ich przypadku – zazwyczaj! – raczej pozytywne doświadczenia odbioru. Raport wskazuje, że wg użytkowników w przypadku prezentów bardzo niewielki odsetek (3%) kojarzy automaty z opóźnieniami czy problemami technicznymi częściej niż jeden raz. Z kolei 16% miało tego typu doświadczenia częściej – tak czy inaczej to nadal niewiele.

Czas, czas, czas – prezenty świąteczne kupujemy zaskakująco szybko

Inną niespodzianką wynikającą z raportu usług kurierskich jest to, jak dużą uwagę przywiązujemy do tego, by zakupy świąteczne zrobić po prostu maksymalnie szybko. Z badań wynika, że 11% Polaków kupuje świąteczne prezenty w mniej niż godzinę. Większość (59%) potrzebuje od dwóch do czterech godzin, a 19% poświęca na to od czterech do ośmiu godzin. Co dziesiąta osoba potrzebuje więcej niż osiem godzin na zakup prezentów.

I tu można pokusić się o wniosek: osoby ceniące sobie szybkie zakupy, cenią sobie ich równie szybki odbiór. 74% Polaków kupuje część prezentów przez internet. 70% z nich zamawia prezenty do automatów paczkowych, a 23% wybiera dostawę kurierską. Odbiór osobisty jest preferowany przez 4% respondentów, a 3% wybiera odbiór w punkcie, na przykład w sklepie sieciowym. Zakupy w centrach handlowych i parkach są popularne – 63% Polaków kupuje tam prezenty. 22% wybiera dyskonty, 11% robi zakupy na ulicach handlowych, a 7% udaje się na popularny rynek.

Badanie CBRE zostało przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie 1048 osób, reprezentatywnej dla polskiej populacji w wieku 18 lat i więcej. Badanie zostało zrealizowane w dniach 24 – 27 listopada 2023.