Masaż, VR i konsola – oto nowa sortownia przesyłek DPD


DPD
DPD

Fraza “sortownia” w przypadku przesyłek kojarzy się – jeszcze – z pełnym chaosu miejscem, gdzie krzyżują się setki paczek. Bez wygód, bez atrakcji. Nic bardziej mylnego. Po przykładzie DPD Polska widać, jak bardzo zmieniają się realia krajowego rynku logistycznego.

I nie chodzi wcale o to, że to firmy dbają, by kurierzy w podróży czuli się komfortowo – chociażby zapewniając im profilowane fotele w samochodach. Dążenie do poprawy warunków, wyraźny trend w branży kurierskiej, widać również po centrach logistycznych. Jesienią 2018 r. DPD zaprezentował nową sortownię paczek ulokowaną w podwarszawskim Parzniewie. Jej powstanie wyregulował sam rynek. Sortownia paczek w Łodzi była regularnie przepełniana. Stąd inwestycja w Parzniewo, a w przyszłości w kolejną – na Śląsku.

Sortownia DPD dla centrum Polski

Nowa placówka DPD ma w założeniach obsługiwać ok. 30 proc. krajowego rynku przesyłek. A ten rośnie wyjątkowo dynamicznie – w przypadku DPD w skali rok do roku o ok. 20 proc. Sortownia w Parzniewie to połączenie efektowności i efektywności. Z jednej strony na pracowników czekają strefy wypoczynku – od foteli z masażerami po konsole do gier. Z drugiej: sporo innowacji, które sprawią, że rynek przesyłek będzie obsługiwany jeszcze szybciej. Rola człowieka w całym procesie jest zminimalizowana. Ogranicza się do ogólnej kontroli oraz obsługi niestandardowych rozmiarów. Wszystko co oparte jest na typowych formatach przejmuje system. Dzieje się tak począwszy od pakowania paczek po skanowanie, wyładunek i wyjazd. Mechanizacja sprawia, że w 2019 r. sortownia DPD ma osiągnąć poziom ok. 150 tys. paczek dziennie. Tu jednak górny limit jest daleko; liczba ta może się nawet podwoić w dalszej przyszłości.

Wirtualna rzeczywistość w magazynie

Liczby muszą robić wrażenie. Sortownia DPD wyposażona jest w dwupoziomowy sorter VanRiet, który działa w oparciu o 20 teleskopowych przenośników taśmowych. Daje to możliwość obsługi ok. 15 tys. paczek na godzinę. Dodatkowo w sortowni zainstalowano dwie linie to przesyłek nietypowych oraz odrębne, przeznaczone wyłącznie do niewielkich przesyłek.
Co szczególnie ciekawe, inwestycja DPD obejmuje nie tylko park maszynowy, ale i własny zespół. Wraz z otwarciem sortowni ruszyły szkolenia oparte na VR. Wirtualna rzeczywistość użyta podczas szkoleń pozwala przetestować i wskazać wszystkie mechanizmy i procesy, do których dochodzi podczas prac w magazynie. Wpłynie również na poziom bezpieczeństwa.

DPD a pozycja w kraju

Pozycję DPD na krajowym rynku usług kurierskich potwierdza też ostatni raport badawczy Gemiusa. Wg analizy “E-commerce w Polsce 2018” aż 26 proc. osób deklarujących zakupy w internecie uważa DPD za swój podstawowy wybór. Taki wynik daje firmie pozycję polskiego lidera pod względem obsługi zamówień e-commerce.

Kompleksowa informacja od kuriera

Szczególnie doceniane są innowacje wprowadzane regularnie przez DPD. Firma powszechnie kojarzona jest z możliwości płatności kartą u kuriera. Ceni się także usprawnienia związane z tzw. ostatnią milą doręczeń. To np. kompleksowe informacje o dokładnym terminie doręczenia, pełny kontakt e-mail czy też podanie odbiorcy danych kuriera do własnych uzgodnień. DPD stosuje też opcję Predict E-mail. To usługa wysyłki wiadomości do wszystkich odbiorców, którzy zostali wpisani na liście przewozowym.