Jakie warianty dostawy, to absolutna konieczność w sklepie internetowym?


Formy dostawy
Formy dostawy

Podczas wyboru produktu w e-sklepie klienci kierują się przede wszystkim ceną. Gra ona dużą rolę, jednak coraz częściej cenią sobie oni wygodę. Zakupy online mają bowiem być szybkie, proste, bezpieczne i dostarczone do klienta w sposób przez niego preferowany. To właśnie dostawa jest czynnikiem, który może mieć ogromny wpływ na zadowolenie konsumenta. Zbyt długi czas oczekiwania na przesyłkę lub brak opcji pobrania podczas zamawiania towaru mogą być powodem do rezygnacji z zakupu. Zobaczmy w takim razie, jakie formy dostawy są koniecznością w sklepie internetowym.

E-commerce w Polsce z dalszymi wzrostami

Przeglądając raport E-commerce w Polsce 2018, który został przygotowany przez Gemius dla e-Commerce Polska wynika, że ponad połowa, a dokładnie 56% badanych internautów kupuje online. 54% z nich to kobiety, a 46% mężczyźni. Mniej więcej po równo rozkładają się dane dotyczące wielkości miejscowości, w której mieszkają kupujący, oraz dwóch pierwszych grup wiekowych. Najlepiej przedstawi to grafika pochodząca z raportu.

źródło grafiki: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/internauci-zaufali-e-sklepom-raport-e-commerce-w-polsce-2018-juz-dostepny.html

Jeśli przyjrzymy się zachowaniom zakupowym, to widać, że są one zróżnicowane i ma na nie wpływ bardzo wiele czynników. Nie tylko zewnętrznych ale i wewnętrznych. Jak możemy przeczytać we wspomnianym raporcie: „Biorąc pod uwagę ostatnie 12 miesięcy, mężczyźni – w porównaniu do kobiet – charakteryzują się większym zainteresowaniem takimi kategoriami produktów, jak np. telefony, smartfony, tablety, akcesoria GSM oraz bilety do kina/teatru. Osoby po 50-tce częściej kupują produkty farmaceutyczne oraz materiały budowlane i wykończeniowe, natomiast osoby do 24. roku życia – bilety do kina/ teatru oraz odzież, dodatki i akcesoria”.

Co nas zniechęca do zakupów online?

Analizując dalej wspomniany raport, wynika że wśród napotykanych przez klientów problemów podczas dokonywania zakupów są między innymi: długie oczekiwanie na dostawę 40%, wysokie koszty dostawy 37%. Dodatkowo klienci nie lubią ukrytych kosztów dodatkowych, nieintuicyjnych stron, skomplikowanych ścieżek zakupowych i problemów z płatnościami.

E-zakupy mają być proste, szybkie i przyjemne. Napotykane przez kupujących problemy stają się powodem do porzucenia koszyka, czy też skorzystania z oferty konkurencji.

Jakie formy przesyłki wybieramy?

Jeśli popatrzymy na wpływ formy dostawy na chęć składania zamówień online, to mamy dość jasny obraz tego, co dzieje się na polskim rynku online. Króluje dostawa kurierem bezpośrednio do domu lub pracy, na drugim miejscu w zestawieniu mamy darmową dostawę z możliwością darmowego zwrotu. Tutaj warto zatrzymać się na chwilę. Darmowa dostawa i zwrot towaru to jedna z najbardziej oczekiwanych przez klientów form. Daje ona im pewność rezygnacji z zakupów internetowych bez poniesienia żadnych kosztów. Trzecie miejsce to dostawa pocztą bezpośrednio do domu lub pracy. Następną pozycję zajmują Paczkomaty, zaraz po nich odbiory w punkcie, czyli (click and collect).

źródło grafiki: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/internauci-zaufali-e-sklepom-raport-e-commerce-w-polsce-2018-juz-dostepny.html

Jest też druga grafika pokazująca, jakie formy dostawy faktycznie wybieramy podczas zamawiania towarów online. Tutaj wygląda to trochę inaczej. Pierwsze miejsce zajmuje dostawa kurierem, kolejne Paczkomaty, a trzecie dostawa pocztą. Darmowa dostawa spada na czwartą pozycję w zestawieniu.

źródło grafiki: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/internauci-zaufali-e-sklepom-raport-e-commerce-w-polsce-2018-juz-dostepny.html

Jakie warianty dostawy koniecznie wybrać dla e-sklepu?

Z powyższych danych wynika, że w sklepie internetowym najważniejsza forma to wysyłka kurierem. Dodatkowo w sklepie powinna być możliwość płatności za paczkę podczas odbioru. Klienci wybierają tę formę dostawy z racji wygody oraz poczucia bezpieczeństwa. Kolejna bardzo ważna opcja to Paczkomaty. Pozwalają odebrać paczkę w dogodnej dla zamawiającego porze i oraz wybranym przez niego punkcie.

Powyższe rodzaje dostaw wydają się być absolutnym minimum. Jeśli do tego dołożymy przesyłkę pocztową i odbiór na przykład w kiosku RUCH, to możemy mówić o kompleksowej odpowiedzi na zapotrzebowania klientów.

Warto zastanowić się, nad tym, jakie obecnie oferujemy opcje dostawy. Możliwe, że udostępnienie kolejnej nie wiąże się z dużym nakładem pacy i środków finansowych.