Wyścig na szybkość dostaw oraz kolejne nowości techniczne sprawiają, że wyścig zbrojeń firmy kurierskie przekładają na klientów. Widać to po rynku zachodnim. Podwyżki cen za przesyłki w Niemczech ogłosiły Hermes i DPD.
Co szczególnie warte uwagi – zrobiły to solidarnie i w przededniu najgorętszego okresu, czyli biznesu bożonarodzeniowego. W obu przypadkach argumentacja jest podobna. Zainteresowanie przesyłkami – szczególnie w kontekście e-commerce – rośnie lawinowo. Firmy nie są dostosowane do dynamiki wzrostu pod kątem zasobów ludzkich. Jeśli więc chcą utrzymać wysoką jakość obsługi na rynku kurierskim, muszą inwestować w pracowników.
Podwyżki dla kurierów w Niemczech
Efekt to szybki, bo zaplanowany już na luty 2019 r., wzrost wynagrodzeń dla pracowników firm kurierskich. Przesyłki w Niemczech będą droższe, ale – według zapowiedzi – stosunkowo nieznacznie. Firmy kurierskie chcą z jednej strony zadowolić pracowników i stonować napięcie wynikające z presji doręczeń. Z drugiej – muszą walczyć o utrzymanie atrakcyjnych cen, bo konkurencja rynkowa wcale nie chce iść teraz śladem Hermesa i DPD.
Z czego wynikają przyszłe podwyżki cen? Hermes, który należy do Grupy Otto i jest drugą pod względem wielkości marką w Niemczech podkreśla, że są one efektem braku siły roboczej i wzrostu minimalnego wynagrodzenia. 4-procentowy wzrost ma zaowocować lepszymi warunkami dla kurierów. Firma przyznała już, że w ciągu roku straciła aż tysiąc kurierów i nieustannie odczuwa deficyt pracowników – szczególnie w okresie zimowym.
Wyższa cena to lepsza jakość wg GO!
GO! Express GmbH, największy w Niemczech niezależny dostawca usług ekspresowych i kurierskich obsługuje ponad 100 punktów przyjęć. Ma 1,4 tys. pracowników i 3 tys. kurierów. Rocznie firma odpowiedzialna jest za przesyłki w Niemczech na poziomie 6,5 mln sztuk. Zarząd przyznaje wprost, że bez 5-procentowego wzrostu cen nie mógłby zapewnić oczekiwanego poziomu logistycznego oraz – co ważne – infrastruktury IT. Zakłada, że ceny muszą rosnąć wraz z coraz większym naciskiem na szybkość dostaw – m.in. systemów obejmujących przesyłki dostarczane tego samego dnia.
DPD: korekty cen będą nieuniknione
DPD ma za sobą już pierwsze podwyżki za przesyłki w Niemczech. 4,5 proc. przyjęto ze spokojem. Jednak przełom 2018/19 r. ma przynieść kolejną podwyżkę. Wyniesie już 6,5 proc. Firma opublikowała oświadczenie, w którym przyznaje, że w najbliższych latach korekty cenowe za przesyłki w Niemczech będą nieuniknione. Według DPD to efekt zarówno czynnika ludzkiego – w tym negocjacji zbiorowych z pracownikami – jak i wzrostu kosztów transportu.
Stabilizacja w DHL
Podwyżek w Niemczech nie planuje na razie DHL. Inaczej jest w Polsce. Od stycznia 2019 r. DHL Express planuje aktualizację cenników. W Polsce średnia zmiana cen przekroczy 4 proc. Ten pułap dotyczy jednak przesyłek o wadze do 70 kg. W przypadku cięższych i dostarczanych po transporcie lotniczym, wzrost cen przekroczyć ma 9 proc.