Nieodebrana przesyłka kurierska za pobraniem


Nieodebrana przesyłka
Nieodebrana przesyłka

Nieodebrana przesyłka i konsekwencje odmowy przyjęcia paczki wysłanej za pobraniem to codzienność w e-commerce. Wiele produktów wysyłanych jest – często wręcz na zamówienie kupującego – w formie za pobraniem. Gdy dochodzi do odbioru przesyłki kurierskiej, kupujący np. odmawia jej przyjęcia. Co zrobić w takiej sytuacji i czy od strony prawnej są jakiekolwiek skutki?

Przesyłki kurierskie za pobraniem zyskały na popularności wraz z upowszechnieniem sprzedaży internetowej. W dużej mierze wynika to z niewielkiego zaufania klientów do poszczególnych marek. O ile nie mamy problemów z tym, by zakupić cenny towar w e-sklepie, który znamy – szczególnie, gdy np. ma sieć stacjonarnych punktów – tak z dużą nieufnością podchodzi się do dystrybutorów o mniejszej historii czy słabszej pozycji. Wtedy częstą decyzją jest zakup z wysyłką za pobraniem. Jeszcze bardziej taki scenariusz staje się prawdopodobny, gdy np. siedziba sklepu znajduje się nie w Polsce, ale za granicą. Nieodebrana przesyłka często staje się problemem dla sklepu, który ją nadał.

W rezultacie często bywa tak, że choć przesyłka kurierska ostatecznie dociera do odbiorcy, ten – po kilku dniach od zakupu – traci chęć zakupu. Informuje wtedy sklep, że nie chce odebrać paczki. Nieodebrana przesyłka kto ponosi koszty?

Kto ma zapłacić koszty doręczenia kurierskiego w razie przesyłki za pobraniem?

Zastanawiając się, jakie są konsekwencje w przypadku nieodebranej paczki kurierskiej, wyraźnie widać, jak bardzo prawo w takiej sytuacji chroni kupującego – a więc konsumenta. Wobec wzrostu ilości transakcji na odległość – czyli po prostu wirtualnych – prawo zdecydowanie skuteczniej chroni potrzeby jednej strony. Nie oznacza to jednak, że właściciele e-sklepów regularnie decydujący się na wysyłki towarów kurierem są bezbronni.

Wynika to z rozumienia samej transakcji. Jeśli dochodzi do jej finalizacji jest to równoznaczne z zamówieniem z obowiązkiem płatności – informację o tym można znaleźć praktycznie na stronie każdego sklepu internetowego. Przenosi to formalną własność towaru ze sprzedającego na kupującego – nawet jeśli nie został on opłacony ze względu na opcję za pobraniem. Sprzedawca w takiej sytuacji traci możliwość decydowania o towarze, bo należy on do kupującego.

A co z prawem do zwrotu?

Jeśli produkt nie zostaje odebrany od kuriera za pobraniem, nie jest to równoznaczne ze skorzystaniem prawa do zwrotu. Nic bardziej mylnego – to diametralnie inna procedura! Jeśli kupujący odmawia przyjęcia przesyłki wysłanej do niego za pobraniem, a jednocześnie nie zgłasza oficjalnej chęci odstąpienia od umowy, jest odpowiedzialny za niedotrzymanie warunków wspomnianej wcześniej umowy transakcyjnej. W rezultacie sprzedawca może np. zgłosić ten fakt do sądu i tam szukać sprawiedliwości – co oczywiście będzie długotrwałe i kosztowne (co ważne: przy korzystnym wyroku kosztami zostanie obarczona strona przegrana).

Trzeba mieć więc pełną świadomość, iż nieodebranie paczki wysłanej za pobraniem będzie od strony formalnej złamaniem przepisów. Sklep, jako sprzedawca, ponosi bowiem koszty organizacji wysyłki paczki oraz np. towaru niezbędnego do jej zabezpieczenia.

Jednostkowo są one oczywiście niewielkie, ale np. w przypadku masowych rezygnacji z zakupu chociażby w e-butikach odzieżowych, koszty kurierów i paczek mogą okazać się zaskakująco spore.

Czy można zrezygnować z paczki wysłanej za pobraniem?

Choć prawo dość wyraźnie reguluje kwestię odpowiedzialności, istnieją wyjątki. Przyjąć można, że generalnie klient, który nie odebrał paczki za pobraniem, ma obowiązek pokrycia wydatków związanych z wysłaniem przesyłki. Dotyczy to również jej magazynowania.

Nieco inaczej wyglądać będzie ta kwestia w sytuacji, gdy przesyłka kurierska za pobraniem jest w trakcie dostawy – opuściła już sklep, ale nie ma jeszcze statusu odebranej. Klient może w takiej sytuacji zgłosić odstąpienie od umowy – jest na to aż 14 dni. Wystarczy więc wysłać taki wniosek przez internet na adres sklepu internetowego, by nadać całej sprawie bardziej formalnego wymiaru. Jak w takiej sytuacji wyglądać będzie kwestia kosztów? Sklep musi zapłacić za wysłanie paczki do klienta; ten z kolei – za odesłanie jej z powrotem oraz ewentualne magazynowanie przesyłki. Nieodebrana przesyłka nie musi stanowić problemu jeżeli pamiętamy o wymaganych formalnościach.

Uwaga: wszelkie te zapisy nie dotyczą sytuacji, w której odbiorca zauważa uszkodzenie opakowania przesyłki. Jeśli kurier doręcza paczkę, a kupujący zauważa, że mogła być ona otwarta, nie ma obowiązku jej przyjmować. Niezbędne jest jednak przygotowanie protokołu uszkodzenia sporządzonego w obecności kuriera – w ten sposób przesyłka trafi do nadawcy.