Kurier nie dostarczył przesyłki – co powinieneś zrobić?


Kurier nie dostarczył przesyłki
Kurier nie dostarczył przesyłki

Rzadko, ale może się zdarzyć, że zamówiona przesyłka nie dotrze do odbiorcy. Co zrobić, gdy kurier nie dostarczył przesyłki? Podpowiadamy!

To, że kurier nie dostarczył przesyłki może wynikać z kilku czynników. Nie zawsze jest to wina firmy przewozowej. Zdarza się, że ktoś źle wypełnił list przewozowy, podał błędny adres albo przesyłka została zwrócona ze względu na złamanie regulaminu firmy kurierskiej.

Nie znaczy to jednak, że kurierzy są zawsze bezbłędni. Zdarza się, że przesyłki znikają w gąszczu ciągłej pracy firm. Nie musisz jednak wyrywać włosów z głowy – większość firm przewiduje procedury na wypadek takiego zdarzenia.

Czy kurier nie dostarczył przesyłki na czas? Zaczekaj z interwencją!

Wiele osób zgłasza reklamacje w przewidywany dzień dostarczenia przesyłki. Jeżeli nie zamawiałeś odbioru na konkretną datę, wstrzymaj się z wnioskiem. Aktualny okres jest bardzo trudny dla firm kurierskich. Muszą często pracować na 200 procent normy. To sprawia, że opóźnienia mogą się zdarzyć!

Najlepiej zaczekaj jeden dzień. To czas, żeby kurier na spokojnie dojechał z Twoja przesyłką. Opóźnienia mogły wynikać z czynników niezależnych od firm przewozowych (np. ze względu na warunki pogodowe, utrudnienia techniczne lub choroby). Cierpliwość jest tu wskazana. W przypadku, gdy wskazałeś konkretną datę dostarczenia przesyłki, a ta została opóźniona – możesz złożyć reklamację niedotrzymania terminu przez kuriera.

A co, jeżeli przesyłka nie dotarła?

Może się jednak okazać, że przesyłka rzeczywiście nie dotrze. Jak wtedy powinieneś postępować? Przede wszystkim zachowaj spokój. Pomoże Ci przy konkretnym i skutecznym działaniu. Nerwy są zawsze złym doradcą. Skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta danego przewoźnika. Być może przesyłka gdzieś „utknęła” i sprawę uda się szybko wyjaśnić.

Jeżeli nie, to rozwiązaniem problemu będzie reklamacja usługi kurierskiej. Poza niedostarczeniem przez kuriera, możesz ją złożyć również w przypadku uszkodzenia przesyłki oraz jej ubytku. W przypadku, gdy paczka nie dotrze do odbiorcy, najczęściej reklamację powinieneś złożyć w ciągu 5-14 dni od momentu zamówienia usługi (wszystko zależy od regulaminu kuriera).

W reklamacji koniecznie musisz przedstawić wszystkie dokumenty związane z usługą, takie jak protokół reklamacji (w nim opiszesz zawartość i wygląd przesyłki, datę jej odbioru i wszystkie szczegóły, które pomogą ją rozpatrzeć) i oryginał listu przewozowego.

Co dalej?

Firma kurierska ma 30 dni na rozpatrzenie reklamacji, jednak najczęściej robi to dużo szybciej. W przypadku, gdy Twoja paczka się zagubiła zgłoszenie zostanie najpewniej uznane (chyba, że ma błędy formalne tzn. np. brak dokumentów). W takim przypadku kurier zaproponuje Ci zwrot kosztów usługi wraz z rekompensatą. Ta będzie wynosić tyle, ile warta była zawartość Twojej przesyłki lub wartość, którą podałeś podczas składania zamówienia.

Pamiętaj, że do takich sytuacji dochodzi jednak niezwykle rzadko. Przesyłki kurierskie to aktualnie najwygodniejsza i najbezpieczniejsza z form transportu paczek w Polsce.