Zwrotne opakowanie kurierskie – przełom w logistyce e-commerce?


Zwrotne opakowanie kurierskie
Zwrotne opakowanie kurierskie

Koszt opakowań kurierskich przy rozwiniętym działaniu na rynku e-commerce może stanowić sporą część wydatków rocznych w jednej firmie, nie wspominając o całym rynku. Kartony i folie nie tylko kosztują, ale też negatywnie wpływają na ekosystem. Z tego względu polscy naukowcy postanowili opracować zwrotne opakowanie kurierskie. Czy to przełom w logistyce?

Na czym ma polegać takie zwrotne opakowanie kurierskie? Zaprojektowany przez naukowców z Sieci Badawczej Łukasiewicza system ma opierać się na specjalnych, inteligentnych opakowaniach zwrotnych. Jego wstępna nazwa to e-pack.

System ten to opakowanie wielokrotnego użytku z sensorami, układ jego identyfikacji (o niskim poborze prądu) oraz wrzutnia do zwrotu opakowań i specjalny system zarządzający procesem logistycznym. Zwrotne opakowanie kurierskie tego typu pozwoli zrewolucjonizować rynek dostaw w Polsce i na świecie.

Na co może pozwolić zwrotne opakowanie kurierskie?

Jeżeli system tego typu zostanie wprowadzony do powszechnego obiegu, to będziemy mieli pełną kontrolę nad procesem logistycznym. Działające w e-commerce firmy sprawdzą, jak odbywa się proces dostarczenia przesyłki, dostaną narzędzie do analizy odpowiedniego zabezpieczenia jej zawartości, a także – co chyba jest jednym z ważniejszych czynników – znacząco obniżą koszt dostawy.

Wszystko opiera się na sensorach, które przeanalizują cały proces dostawy i przekażą go odbiorcy i nadawcy. Z ogromną precyzją dowiemy się, kiedy przesyłka do nas dotrze i w jaki sposób jest transportowana. Ograniczymy też do minimum opakowania towarów, bo tego typu zwrotne opakowanie kurierskie będzie przez nas pozostawiane w specjalnej wrzutni.

Inteligentne opakowanie i ochrona ekosystemu

Czy to koniec kartonów, które wyrzucamy po odwiedzinach kuriera? Najpewniej na rozpowszechnienie takiego systemu przyjdzie nam jeszcze sporo poczekać. Same prace badawcze potrwają jeszcze do końca 2022 roku. Zanim firmy zaczną inwestować w takie opakowania (ich koszt nie jest jeszcze znany), minie wiele lat.

Już dziś powinieneś jednak rozważyć, czy nie warto zainwestować w taki sposób wysyłania przesyłek. Będzie to opcja dużo wygodniejsza i tańsza. Dostaniesz też pełną kontrolę nad sprzedawanym towarem, dzięki czemu będziesz mógł zwiększyć jakość świadczonych usług. Bezsprzecznym argumentem na tak jest też ekologia. Mamy ogromny wpływ na jakość życia na naszej planecie, a redukcja liczby opakowań na pewno odbije się na tym korzystnie.

Przed naukowcami jeszcze wiele wyzwań. Muszą przygotować sprawny system zwrotów opakowań (chroniący je np. przed kradzieżą), dodatkowe aplikacje obsługujące procesy, a także – na co zwracają uwagę sami pomysłodawcy – kwestię ewentualnych zwrotów towarów, co jest przecież częstym procesem w zakupach przez Internet. Mamy jednak nadzieję, że ze wszystkim się uporają i zwrotne opakowanie kurierskie będzie przełomem na rynku e-commerce!