Wysyłka przesyłek ze sklepu internetowego może być efektywniejsza. Jak ją przyspieszyć?


Wysyłka ze sklepu internetowego
Wysyłka ze sklepu internetowego

Wysyłka paczek ze sklepu internetowego bezpośrednio przekłada się na postrzeganie danej platformy pod względem atrakcyjności, sprawności i chęci do powtórnych zakupów. Gdy proces ten jest przewlekły, będzie to pierwszy krok do – niestety – zniechęcenia potencjalnych klientów. W jaki sposób można przyspieszyć proces wysyłki? Oto kilka rozwiązań – oczywistych i tych zdecydowanie mniej – które warto rozważyć.

Obecnie sklepy internetowe konsekwentnie dążą do jak najszybszego realizowania zamówień widząc, że jest to jeden z najważniejszych sposobów na budowę lojalności klientów. Szybkość dostawy zależy jednak od kilku kluczowych czynników, takich jak dostępność produktu, efektywność pracy sklepu, metoda płatności, oraz wybór firmy kurierskiej. Jak się jednak okazuje, duże znaczenie może odgrywać nawet to, jakie opakowanie stosuje dany e-sklep.

Korzystanie z tradycyjnych – często niełatwych w kontekście montażu – kartonów może znacząco spowolnić proces pakowania. Warto, prowadząc sklep internetowy, skonsultować się z osobami odpowiedzialnymi za wysyłanie towarów – czy nie narzekają na potencjalne problemy w tym względzie. Wystarczy sprawdzić czy pracownicy nie tracą dużo czasu na przygotowanie i składanie kartonów: najbardziej czasochłonne okazują się ręczne zaklejanie, wycinanie i układanie materiałów. Być może warto szukać tu optymalizacji – tak, by przyspieszyć pracę związaną z opakowaniami.

Ciekawym przykładem na przyspieszenie procesu wysyłki jest też zabezpieczanie wnętrza paczki. Poduszki powietrzne oczywiście są ważne, ale np. korzystając z większych rolek wypełniaczy z pewnością przyspieszą proces pakowania, a także korzystnie wpłyną na efektywność magazynową.

Planuj proces wysyłki z dużym wyprzedzeniem

Warto analizować rynek potencjalnych zamówień na usługi kurierskie w kontekście kalendarza – np. przed zimowymi świętami można przeanalizować zachowania konsumentów. Korzystając z doświadczenia firmy, można przewidywać wzrost popytu i przygotowywać zamówienia jeszcze przed ich oficjalnym złożeniem przez klienta. Być może niezbędne będzie tu dodatkowe miejsce magazynowe, ale patrząc na to z perspektywy obsługi klientów – niewątpliwie warto to wdrożyć.

Tym bardziej, że widoczna jest presja na możliwie jak najszybsze dostarczanie paczek. Niektóre sklepy internetowe oferują bardzo szybką wysyłkę, czasem nawet tego samego dnia, jeśli zamówienie zostanie złożone do określonej godziny.

Dbałość o tzw. stocki magazynowe sklepu internetowego

Bardzo ważna jest kontrola produktów pod względem dostępności – szczególnie wtedy, gdy nie wszystkie towary są dostępne od ręki. Jeśli sklep internetowy musi zamówić je od dostawcy, z pewnością wpłynie to na czas realizacji zamówienia. Nie ma więc sensu w takiej sytuacji gwarantować np. błyskawicznej dostawy, co będzie z założenia nierealne.

Rozwiązaniem może być informowanie o bieżącym stanie dostępności produktów – tak, by były one umieszczane na stronach poszczególnych produktów lub w koszyku zakupowym.

Przykład:
Możesz wprowadzić komunikat o treści np.:
„W Twoim koszyku są produkty, które możemy dostarczyć w różnym terminie – część z nich trafi do Ciebie tak szybko, jak to możliwe, ale w przypadku innych, oznaczonych w zamówieniu, może potrwać to ok. 4-5 dni”.

Wprowadzenie metod elektronicznych w zakresie płatności

Naturalnym jest, że przesyłka kurierska może zostać wysłana dopiero po zaksięgowaniu wpłaty. Choć to oczywiście archaiczne, istnieją sklepy internetowe, które nadal funkcjonują w trybie odnotowywania wpłat metodą tradycyjną – np. poprzez standardowe przelewy na konto. Bardzo ważne jest wdrożenie szybkich oraz całkowicie elektronicznych metod płatności. To nie tylko – jak mogłoby się wydawać – przelewy internetowe.

Standardem muszą być także płatności kartami kredytowymi czy uruchomienie systemów np. Google Pay czy Apple Pay. Wszystko to bez cienia wątpliwości przyspieszy proces zakupowy. Informacja o płatności szybko dociera do sprzedawcy, co przyspiesza uruchomienie wysyłki.