Polski e-handel: odzież, do 200 zł i przez aplikację


Polski e-handel
Polski e-handel

Jeśli analizować polski e-handel przez pryzmat analitycznego i wnikliwego raportu Gemiusa, wyłania się obraz krajowego kupca internetowego. To relatywnie młody człowiek, który na zakupy online i wysyłki kurierskie wydaje coraz więcej. Wybiera głównie odzież, ale zaczyna odważniejsze eksperymenty z zamawianiem coraz bardziej nietypowego asortymentu.

Ostatnia z tych uwag jest szczególnie ważna w kontekście logistyki i działalności, jakie prowadzą firmy kurierskie. Polski e-handel można coraz precyzyjnie scharakteryzować. W analizach widać, że oprócz typowych aktywności konsumenci coraz częściej zamawiają produkty odbiegające od normy. To efekt zaufania – zakupy przez internet oraz dostawy kurierskie są już traktowane jak codzienność. Jak – i co – kupuje Polak roku 2019?

Kurierzy dostarczają głównie odzież i akcesoria

Raport formy Gemius “E-commerce w Polsce” pokazuje, że w 2019 r. najczęściej kupowano w Polsce odzież oraz szeroko rozumiane dodatki czy akcesoria. Co ciekawe, więcej na ten asortyment wydawali mężczyźni (śr. 345 zł) niż kobiety (203 zł). Kto tworzy najlepszą grupę docelową z punktu widzenia sklepów internetowych? Najwięcej – do 465 zł – wydają osoby od 25 do 34 lat. Widać tu prostą zależność: im starszy kupujący, tym rzadziej decyduje się na zakupy online.
Najwięcej wydaje się na sprzęt AGD i RTV. Mimo często sporych gabarytów – np. ciężaru czy rozmiarów – firmy kurierskie nie mają problemu z jego dostarczeniem. Korzystają z tego kupujący. Badane osoby, które w ciągu ostatnich sześciu miesięcy dokonały zakupów RTV/ AGD, wydawały na niego śr. 951 zł. Mniejsza kwota dotyczyła urządzeń mobilnych (śr. 605 zł). Najmniej w skali miesiąca Polak wydaje w sieci na bilety do kina czy teatru – to tylko 74 zł.

Trend e-zakupów utrzymuje się z roku na rok

Ciekawie wygląda analiza Gemiusa pokazująca tendencje klientów. Aż połowa Polaków zakłada, że wydatki w sklepach internetowych w nowym roku będą na podobnym poziomie jak dotychczas. Z kolei ⅓ uważa, że powiększy swój budżet online. Najchętniej wzrost wydatków planują osoby młode – nawet poniżej 18 roku życia. W ich przypadku zakupy przez internet i szybkie zamówienie dostawy kurierskiej to naturalne rozwiązanie – w przeciwieństwie do pokoleń starszych.
Zróżnicowanie widać też w przypadku analizy urządzeń, przez które dochodzi do kupna oraz złożenia zlecenia na kuriera. Aż 85 proc. osób z grupy wiekowej 15-24 lata robi to z poziomu smartfona – poprzez aplikację lub serwisy internetowe, np. porównywarki usług kurierskich. Im starszy klient, tym bardziej polski e-handel się tu zmienia. Np. w grupie osób 25-34 zakupy przez smartfon to już 70 proc. zamówień.
Decydując się na sklep internetowy w niewielkim stopniu korzysta się z tabletów – zdecydowanie przegrały konkurencję ze smartfonami. Z kolei komputery przenośne – laptopy – okazują się popularniejsze we wszystkich grupach wiekowych niż urządzenia stacjonarne.

Polski e-handel a problemy kupującego

Raport pokazuje także, co potencjalnemu kupcowi sprawia szczególne problemy w kontekście e-commerce. Polski e-handel w swojej dynamice rozwoju często zapomnieć może o sferze UX. A tu widać duże znaczenie detali. Aż 84 proc. badanych osób wskazało, że podczas zakupów przez internet miało problem z finalizacją transakcji właśnie ze względów funkcjonalnych. Najczęściej był to niedostosowany do ich potrzeb – np. na małym urządzeniu – formularz do złożenia zamówienia. W przypadku starszych osób problemem w sklepach internetowych bywa mała czcionka. Z kolei młodsze osoby rozczarowane bywają tym, że zakupy przez internet wykonać trzeba przez… serwis www, a nie dostosowaną do urządzenia mobilnego aplikację.