Kurierzy w opałach – świąteczny e-commerce bije rekordy


Kurierzy w opałach
Kurierzy w opałach

80 proc. Polaków kupi – lub już kupiło – prezenty świąteczne w sieci, wraz z dostawą przez kuriera pod określony adres. Dane oficjalnie przedstawiane przez FedEx Express tylko na pozór wyglądają niewiarygodnie. Świąteczny e-commerce swoimi wynikami zadziwia.

Warto bowiem przeanalizować metodologię badania, jakie FedEx – firma kurierska z wieloletnią renomą – zorganizował nie tylko w Polsce, ale i w Czechach oraz na Węgrzech. Wniosek jest jednolity: kupujemy – niezależnie od kraju – w sieci coraz więcej, a zarazem coraz bardziej przyzwyczajamy się do dostawy kurierskiej.
FedEx sprawdził tendencje zakupowe mieszkańców Europy Środkowo-Wschodniej. Badanie zrealizowane przez Lightspeed Research z Grupy Kantar było wykonane w drugiej połowie listopada. We wszystkich badanych krajach analizę opracowano metodą CAWI na wywiadach z 600-osobowymi grupami konsumentów. Taki wynik to już wystarczająca liczba, by analizę FedEx brać całkowicie poważnie – tym bardziej, że grupy były w pełni reprezentatywne. Obejmowały osoby w wieku 18-89 lat.

Sklepy internetowe przejmują rynek

Firmy kurierskie w grudniu dociążone są w sposób wyjątkowy nie bez powodu. Według badania, aż 79 proc. Polaków założyło, że w 2018 r. prezenty świąteczne kupi w sklepach internetowych. Jeszcze większy odsetek charakteryzuje Czechów – to aż 82 proc. Mniejszy, ale też znaczący, jest na Węgrzech, gdzie na zakupy w sieci postawiło 72 proc. kupujących. Biorąc pod uwagę fakt, że Polska należy do szczególnie rozwiniętych państw pod względem codziennego korzystania z sieci – 79 proc. musi robić wrażenie. Tym bardziej, że za rosnącą sprzedażą w sieci idzie coraz bardziej rozbudowana logistyka dostaw przesyłek. Świąteczny e-commerce to dla branży kurierskiej czas żniw, ale i wyzwań.

Poczta kusi właścicieli e-sklepów

W kontekście coraz większego zainteresowania sprzedażą on-line ciekawie wygląda raport ARC Rynek i Opinia. Pokazuje on, czyje usługi kurierskie wybierają właściciele sklepów internetowych. Klient zwykle na sprzedającego przenosi odpowiedzialność za dostawę paczki przez określonego dostawcę. Kto cieszy się szczególnym zainteresowaniem sklepów on-line?
Raport ARC Rynek i Opinia pokazuje, jak duży potencjał ma – mimo regularnych utyskiwań – Poczta Polska. To z jej usług korzysta ok. połowa e-sklepów. Ich właściciele wybierają usługi kurierskie Pocztex oraz standardowe, paczkowe. Z kolei ok. 30 proc. sprzedawców wysyła towar oferując odbiór w określonych punktach sieci.

Plany Poczty Polskiej

Zainteresowanie i potencjał e-commerce Poczta przekłada na określone inwestycje. Odnowiona tzw. architektura logistyczna sprawi, że zakłady pocztowe będą miały do dyspozycji trzy sortownie regionalne oraz kilkadziesiąt punktów przeładunkowych skomunikowanych z centralnym węzłem logistycznym. Nowe sortownie i hale Poczty Polskiej powstały i powstają m.in. w Koszalinie, Olsztynie czy Łodzi.

Skuteczność dostaw na Święta

Firmy kurierskie mają w co inwestować. Według analiz firmy Deloitte świąteczny e-commerce i szczyt paczkowy w branży KEP (kurier, ekspres, paczka) to niezmienne wyzwanie dla dostawców. Przed świętami liczba przesyłek wzrasta o ok. 70 proc. w stosunku do wcześniejszych miesięcy. W 2017 r., w najgorętszym dniu dostaw, 18 grudnia, DPD Polska zaliczył aż niemal 900 tys. przesyłek! Jednocześnie, biorąc pod uwagę całą branżę kurierską, ok. kilkanaście proc. przesyłek zamawianych zbyt późno – już np. na tydzień przed świętami – może nie dotrzeć na miejsce zgodnie z oczekiwaniami. Ten wskaźnik to dla firm kurierskich podstawowe wyzwanie na rok 2019.