Kurier DPD zadziwił internet. Ale… czy nie powinno to być pewnym standardem?


Kurier DPD
Kurier DPD

Zamówienie kuriera przez internet jest dziś zaskakująco proste – szczególnie wykorzystując KurJerzy.pl. Ale oprócz samego procesu wspomnianego zamówienia pozostaje oczywiście również kwestia doręczenia paczki – a więc i prozaicznego kontaktu pomiędzy stronami. I tu nadchodzi czas na wyjątkowo ciekawą historię tego, co zrobił pewien kurier DPD.

Historia ta wywołała zaskakująco żywą reakcję – tylko pozytywnych komentarzy na LinkedIn, społeczności powstałej przecież z myślą o tym, by wymieniać się uwagami w kwestii obsługi klienta czy procesów biznesowych. I choć sam czynnik ludzki jest tu niewątpliwie ważny (wielkie wyrazy uznania dla kuriera), spójrzmy na całą historię z innej perspektywy – owego procesu, dbałości o pewne dobre kurierskie praktyki.

Kurier, który informuje, gdzie pracuje – to wcale nie standard!

Kilka tygodni temu aktywna w mediach społecznościowych dość popularna headhunterka opisała swoje nietypowe spostrzeżenie – proste, ale jakże praktyczne zachowanie kuriera DPD.

„Dziś post z pogranicza EB, rekrutacji, doceniania pracownika oraz sprzedaży. Jak zwiększyć sprzedaż? Zatrudnić pracowników, którzy nie tylko dostarczają usługę (w tym wypadku paczkę) a dają wartość dodaną (w tym wypadku terminowość, elastyczność, pozytywną energie).

Pan Kamil, kurier DPD, przedstawił się na jednej z grup mieszkańców w Gdańsku – podał kontakt do siebie, zakres ulic na których pracuje. Czy musiał tak robić? Raczej nie – nie widziałam takich praktyk wcześniej. Jest to raczej oddolna inicjatywa pracownika” – napisała wklejając post kuriera DPD, pana Kamila.

Ten na grupie Facebook’owej dotyczącej mieszkańców gdańskiej dzielnicy Piecki-Migowo napisał:

„Witam Państwa serdecznie. Jestem kurierem DPD ulic: Piecewskiej 10, 18, 20, Gojawiczyńskiej, Nałkowskie, Wilieńskiej, Zabłockiego, Raciborskiego (…)”

Tu wymienił niemałą listę lokalizacji, które obsługuje. Dodatkowo dopisał swój numer kontaktowy z oznaczeniem, że pracuje w godzinach 7-18 od poniedziałku do piątku. Całość okrasił pozdrowieniami oraz… ikonkami paczek kurierskich.

Feedback zebrany (‘najlepszy kurier’, ‘złoto nie kurier’, ‘wow..zmieniłam zdane o kurierach’). Dodatkowo pojawiły się wpisy na temat miejsc w których obsługa klienta innych kurierów kuleje przez to ‘nie wybieram tego dostawcy przy zamawianiu przesyłki’.

Prosty wpis, ale wiele mówiący o kulturze kuriera

Niewątpliwie prosty wpis w mediach społecznościowych nie jest niczym wielkim, ale – patrząc z perspektywy mieszkańców dzielnicy Piecki-Migowo – jakże cennym. W praktyce wszyscy zyskali namiar bezpośredni do kuriera, który doręczy im paczki, gdy te zostaną zlecone przez DPD. Słusznie wspomniana headhunterka wskazuje:

„DPD Polska Sp z o.o. – los Wam dał super-temat do ewaluacji. Gdybym miała podpowiedzieć, co dalej zrobić – awans na szkoleniowca złotego kuriera, docenienie indywidualne. Czy to można zmonetyzować? Jak widać na tej małej próbie, relacja z kurierem realnie przekłada się na zyski organizacji (wybieram tego dostawcę, a nie innego). Czy jest to kierunek w którym za chwile będziemy znać swojego kuriera z imienia? Bardzo ciekawa historia do analizy”.

DPD na rynku polskim – rozwój od lat 90.

DPD Polska jest jednym z wiodących operatorów logistycznych na polskim rynku, będąc częścią międzynarodowej sieci DPDgroup, jednej z największych sieci kurierskich w Europie. Firma oferuje szereg usług kurierskich i logistycznych, obsługując zarówno klientów indywidualnych, jak i biznesowych. DPD Polska rozpoczęła swoją działalność na początku lat 90., stając się jednym z pionierów rynku usług kurierskich w Polsce. Od tamtego czasu firma dynamicznie rozwijała swoją ofertę, dostosowując się do zmieniających się potrzeb rynku i klientów. Włączenie do międzynarodowej sieci DPDgroup pozwoliło na rozszerzenie zasięgu usług, oferując klientom dostęp do globalnej sieci dystrybucji.

Dziś specjalizuje się w dostarczaniu przesyłek krajowych i międzynarodowych, oferując różnorodne opcje doręczenia – od standardowych przesyłek paczkowych, przez usługi ekspresowe, aż po specjalistyczne rozwiązania dla e-commerce. Firma rocznie obsługuje miliony przesyłek, co stanowi znaczący udział w polskim rynku kurierskim.

W 2023 roku skupiła się się na współpracy z partnerami handlowymi oraz na rozbudowie oferowanych już rozwiązań. Współpraca z siecią Żabka zaowocowała uruchomieniem 10 000 nowych miejsc, gdzie klienci DPD mogą wysyłać i odbierać paczki. Dzięki temu firma osiągnęła rekordową liczbę 26 000 punktów DPD Pickup na terenie całej Polski, włączając w to ponad 6 000 automatów paczkowych DPD.