Wartość rynków e-commerce w Europie. Gdzie warto sprzedawać produkty z Polski?


Wartość rynków e-commerce w Europie
Wartość rynków e-commerce w Europie

To, że będąc członkami UE, mamy praktycznie nieograniczone możliwości sprzedaży naszych towarów do innych krajów członkowskich, wiadome jest od wielu lat. Ponadto zakaz geoblokowania dał jeszcze większe szanse na robienie zakupów, a także na prowadzenie sprzedaży na równych zasadach. Nie wszyscy sprzedawcy zdają sobie jednak sprawę z tego, gdzie i jakie towary warto sprzedawać oraz w których krajach e-klienci chętnie kupują produkty od sprzedawców z zagranicy. Dlatego postanowiliśmy zebrać trochę informacji na temat europejskiego e-commerce, które mogą pomóc w podjęciu handlowych decyzji.

Wartość wybranych rynków e-commerce w Europie

Poniższa lista nie została ułożona w jakiejś konkretnej kolejności. Wybraliśmy te rynki, które mają dane poparte raportami oraz badaniami.

Francja

W tym kraju wartość rynku e-commerce wyniosła w 2018 roku 92,6 miliarda euro. Badanie zostało przeprowadzone przez Fevad. Jak można przeczytać w analizie, zwiększenie o 13,4 w skali roku nie było najwyższe z możliwych, a duży wpływ na branżę miał protest “żółtych kamizelek”. W ostatnich miesiącach wzrost uplasował się na poziomie 8%, a analitycy obliczyli, że przez wspomniane rozruchy wartość rynku online była niższa o 600 milionów euro.

Francuzi wydają średnio 60 euro na jedno zamówienie online. W 2018 roku zarejestrowano 1,5 miliarda transakcji przez Internet – o 20,7% więcej niż rok wcześniej. Zakłada się, że w 2019 roku rynek ten będzie wart 100 miliardów euro. Warto dodać, że – jak podaje eBay – rok temu przedsiębiorcy z Polski znacząco zwiększyli eksport swoich produktów z dwóch kluczowych kategorii: “motoryzacja” oraz “dom i ogród”. Jak wynika z danych, w skali roku eksport części samochodowych do Francji wzrósł o 17%, a produktów dla domu i ogrodu – o 23%.

Niemcy

Niemiecki rynek w 2018 roku wart był 65,1 miliarda euro. Daje to wzrost na poziomie 11,4% rocznie. Przez Internet Niemcy kupują najchętniej książki, gry, płyty z muzyką i filmami (47%), ubrania (43%) i elektronikę użytkową (41%). Warto dodać, że 61% wszystkich zakupów książkowych dokonanych jest przy pomocy urządzeń mobilnych. Transakcje online przeprowadza 79% Niemców i średnio wydają oni na nie około 1500 euro rocznie.

Szwecja

Wartość szwedzkiego e-commerce wyniosła 14,5 miliarda euro w 2017 roku. W tym kraju aż 81% populacji to e-klienci, którzy średnio w ciągu roku wydają 1889 euro na zakupy. Najwięcej produktów Szwedzi kupują w kategoriach: zabawki i produkty dla dzieci, materiały budowlane, zakupy spożywcze oraz meble i wyposażenie wnętrz. PostNord podaje, że 30% zamówień ma charakter transgraniczny.

Węgry

Rynek węgierski nie jest duży, ale cały czas się rozwija. W 2017 roku był wart 1,65 miliarda euro. Trzeba pamiętać, że tamtejsi klienci najchętniej płacą za towary gotówką przy odbiorze – tak robi 43% kupujących. 73% wybiera dostawę kurierem.

Belgia

W poprzednim roku wartość rynku e-commerce w tym kraju uplasowała się na poziomie 11,84 miliarda euro. 53% mieszkańców Belgii kupuje online i wydaje rocznie na takie zakupy średnio 1700 euro. Belgowie przeprowadzają transakcje, korzystając z laptopów (54%), komputerów stacjonarnych (30%), tabletów (9%) i smartfonów (6%). Najpopularniejsze kategorie zakupów to ubrania i obuwie (42%), elektronika (31%), książki (21%) i kosmetyki oraz produkty do pielęgnacji (18%). 21% klientów przyznaje się do robienia zakupów poza granicami kraju, z czego 63% wszystkich zakupów zagranicznych dokonano w krajach UE.

Włochy

Wartość włoskiego e-commerce w 2018 roku wyniosła 23,1 miliarda euro. 10% mieszkańców tego kraju zamawia towary z zagranicznych e-sklepów znajdujących się na terenie Unii Europejskiej. Najczęściej online kupowane są usługi turystyczne (31%), elektronika użytkowa (22%), książki, muzyka i filmy (11%). Kategoria fashion to jedynie 5% rynku.

Wielka Brytania

Brytyjski rynek wart jest 15,6 miliarda euro. 93% osób deklaruje robienie zakupów zarówno online, jak i offline. Wszystko zależnie jak od tego jak w danej chwili jest im wygodnie oraz od tego, jakie różnice cenowe napotkają pomiędzy tymi dwoma kanałami. 31% ankietowanych deklaruje przeprowadzanie transakcji przez Internet poza granicami UK. Najczęściej kupują oni produkty należące do kategorii fashion oraz sportowej (64%), rezerwacją, na przykład hotele (58%), produkty do wyposażenia domu (56%), filmy i muzyka (43%).

Szwajcaria

Ten niewielki kraj może pochwalić się rynkiem e-commerce o wartości 5,27 miliardów euro w 2017 roku. 2/3 zamówień ma charakter transgraniczny. Najczęściej kupowanymi poza granicami kraju dobrami są ubrania i elektronika. Najpopularniejsze płatności w tym kraju to PayPal, karta kredytowa i płatność z góry na podstawie faktury.

Mimo, iż powyższe rynki są bardzo zróżnicowane, widać, że wiele z nich jest otwartych na towary pochodzące z zagranicy. Ważne jest, by odpowiednio dotrzeć do potencjalnych klientów. Czasami najlepszym sposobem na dokonanie tego będzie sprzedaż poprzez wspomniany na początku eBay, nieraz łatwiej będzie to zrobić przez Amazona. Szukanie rozwiązań i dopasowanie ich do wymogów danego rynku może docelowo przełożyć się na wzrost sprzedaży naszych produktów.