Statusy przesyłek kurierskiej – co oznaczają i jak je można rozumieć?


Statusy przesyłek
Statusy przesyłek

Statusy, jakie nadaje się przesyłkom kurierskim tylko na pozór wydają się być proste i przejrzyste. Informacje, które wskazują, na jakim etapie jest dostawa danej paczki do odbiorcy są ważne zarówno dla wysyłającego jak i odbiorcy. Nie brak jednak rozbieżności w analizowaniu ich stanu. Jak należy rozumieć poszczególne statusy przesyłek kurierskich?


Rodzaj statusu to nic innego jak kompleksowa informacja, co dzieje się aktualnie z paczką – na jakim stanie doręczenia znajduje się w momencie, gdy pyta o to użytkownik. W ten sposób generowane są np. informacje podczas śledzenia przesyłek. Posiadając indywidualny numer danej paczki można na bieżąco obserwować, czy już trafiła do sortowni lub w jakiej lokalizacji się znajduje.

Skąd takie znaczenie statusów przesyłek kurierskich? Wynika to przede wszystkim z presji na szybkość dostawy. Paczki – również te zagraniczne – mają docierać maksymalnie szybko, a zarówno nadawca jak i odbiorca chcą mieć wgląd w to, czy dostawa odbywa się zgodnie z planem i założeniami. Znaczenie tej opcji wzrasta w kontekście e-commerce. Jednak sprawdzenie statusu przesyłki kurierskiej będzie istotne również po prostu wtedy, gdy np. długo nie dociera na czas – można wtedy zweryfikować, co się z nią dzieje i ewentualnie zareagować uruchamiając proces reklamacyjny.

Statusy przesyłek kurierskich – rodzaje i informacje

Każdy kolejny status przesyłki kurierskiej odpowiada jej kolejnemu etapowi w swoistym cyklu obiegowym.

Rejestracja w systemie

Pierwszy to zazwyczaj informacja o rejestracji danych przesyłki. Taka informacja pojawia się w systemie, gdy dana paczka posiada już najważniejsze dane logistyczne – podanego nadawcę, odbiorcę czy miejsce dostarczenia. Tego rodzaju status zarejestrowania przesyłki wskazuje, że w systemie odnotowana komplet danych, a także opłacono dostawę, dla której istnieje już list przewozowy. Nie jest to jednak równoznaczne z tym, że paczkę odebrał kurier.

Odbiór przez kuriera

Tu pojawia się drugi etap, czyli status informujący o odebraniu przesyłki przez pracownika firmy logistycznej. Hasło „Przesyłka odebrana przez kuriera” wskazuje, że nadawca oddał już paczkę i ta jest właśnie w drodze do oddziału firmy, która obsługuje zlecenia. Formalnie można uznać, iż rozpoczął się właściwy etap doręczenia. To ważne, jeśli ktoś analizuje, ile czasu kurier ma na dostawę przesyłki.

Sortowanie w oddziale

Trzecim etapem jest nadanie paczki statusu potwierdzającego przyjęcie jej w pierwszym oddziale. Stamtąd trafia do właściwego – oczywiście na podstawie lokalizacji. Co ważne: na tym etapie przesyłka kurierska może być przenoszona nie z punktu A do B, ale za pośrednictwem np. dwóch innych. Kluczową kwestią jest tu dystans do pokonania oraz charakterystyka przesyłki – np. to, czy będzie docierała do odbiorcy zagranicznego.

Przekazanie do doręczenia

Gdy przesyłka otrzymuje status z taką informacją, doręczenie jest już na finiszu. Firma kurierska wskazuje w ten sposób, że paczka trafiła już w ręce kuriera, który otrzymał spakowany zestaw paczek i rozpoczyna ich rozwiezienie pod poszczególne adresy.

Doręczenie do adresata

Widzisz taki status, a nie masz paczki? To sygnał do niepokoju: oznacza bowiem, że paczka została poprawnie doręczona i ktoś już ją otrzymał. Jeśli nie Ty, to może ktoś inny w domu lub w firmie potwierdził jej odbiór.

Zwrot do nadawcy

Na karcie przesyłki może pojawić się również informacja o zwrocie paczki do nadawcy. Co oznacza taka wiadomość? Kurier podjął próby doręczenia – standardowo odbywa się to dwa razy, po którym następuje okres oczekiwania przesyłki w oddziale. Gdy w tym czasie nikt się po nią nie zgłasza, następuje zwrot przesyłki do osoby, która widnieje jako nadawca. Stanie się tak również wtedy, gdy osoba wskazana jako odbiorca np. odmówiła przyjęcia.