Co sprzedawać, by zarobić na e-commerce w Polsce?


E-commerce w Polsce
E-commerce w Polsce

Co sprzedawać, by zarobić na e-commerce w Polsce?

E-commerce w Polsce zdominowany jest przez modę i elektronikę. To te sektory przyciągają najwięcej klientów decydujących się na zakupy przez internet. Raport “Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2019” – analiza zachowań zakupowych Polaków – pokazuje, jak ciekawie zmieniają się tendencje i rozwój poszczególnych branż w kontekście e-handlu.

E-commerce w Polsce rozwija się w stopniu, jakiego jeszcze przed kilkoma laty nie spodziewali się optymiści. Stopniowo dochodzi do naturalnej transformacji procesu zakupowego. Klient jest gotowy na to, by złożyć zamówienie na określony towar online – nawet niekoniecznie przez sam sklep internetowy, ale również aplikację na telefonie. Zakup w sieci oraz późniejsza dostawa ze sklepu przez firmę kurierską stała się czymś naturalnym. Jednak wraz z dynamiką rozwoju zakupów w sieci widać wyraźnie dysproporcje pomiędzy poszczególnymi branżami. Jakie sfery e-commerce w Polsce generują największe zainteresowanie?

Moda i elektronika filarami polskiego e-commerce

Według danych z raportu opracowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, fundamentem polskiego handlu w sieci jest moda oraz elektronika. To ok. 33 proc. wskazań; za niewiele mniej – 31 proc. – odpowiada branża obejmująca dom i ogród. Ciekawostką w tym zestawieniu są farmaceutyki. Możliwość zakupu suplementów przez internet – jak i podstawowych lekarstw – sprawia, że handel nimi również przenosi się do sieci. Widać to m.in. po krokach największych graczy na rynku. Tworzą np. apteki internetowe, w których można zamówić określone specyfiki wraz z dostawą realizowaną przez firmy kurierskie specjalizujące się m.in. w transporcie medykamentów.
Dynamicznie rozwija się e-handel w sektorze sportowym. On, wraz z branżą produktów farmaceutycznych wydaje się być potencjalnie najbardziej wzrostowy w kontekście przyszłości. I choć liderzy e-commerce w Polsce pozostają ci sami od kilku lat, kwestią czasu wydają się być zmiany. Apteki internetowe czy łatwość zakupów sprzętu sportowego w sieci będzie stopniowo rosła.

Wartość koszyka zakupowego w Polsce

Na e-commerce w Polsce wydajemy coraz więcej. Widać to chociażby po zakupach w sklepach internetowych oferujących odzież. Wzrost wartości zamówień – według raportu – sięga w skali roku 8 proc. To bardzo duża zmiana wygenerowana nie tyle cenami produktów, ale raczej zainteresowaniem klientów. W przeciwieństwie do lat ubiegłych nie ograniczają się do jednego lub dwóch produktów; wybierając się na e-zakupy online stają się coraz bardziej swobodni i wybierają więcej towarów.

Jak zmienia się zainteresowanie zakupami w Polsce

Wszystkie zmiany to efekt rewolucji cyfrowej w sprzedaży. Sklepy stacjonarne stają się passe – dochodzi wręcz do zjawiska określanego jako detaliczna apokalipsa. Warto zwrócić uwagę na to, jak szybko rośnie zapotrzebowanie na e-commerce w Polsce. Według raport, zakupy przez internet wykonuje już 57 proc. badanych. Wzrost rok do roku jest imponujący – sięga 5 proc. To poziom, jaki widać regularnie od kilku lat. Aż 35 proc. osób przyznało, że choć jeden raz zakupy online z dostawą kurierską wykonało w ostatnim półroczu. Grupa ta obejmuje – co naturalne – osoby w wieku 25-34 lata. I właśnie to pokolenie już wkrótce będzie głównym motorem napędowym polskiego handlu, który stopniowo przeniesie się w realia sieci.