Przesyłka zwrotna – kto za nią płaci?


W przypadku zwrotu towaru, możemy wyróżnić trzy koszty: przesyłki do klienta, koszt towaru, koszt zwrotu do sprzedawcy. Kto za co płaci w przypadku zwrotu towaru również uregulowane jest przepisami.

Przedsiębiorca w ciągu 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy przez kupującego, musi zwrócić koszty towaru oraz koszt dostawy. Warto dodać, że ustawa precyzuje koszt dostawy, ograniczając go do najtańszej z zaproponowanych przez sprzedawcę opcji. Czyli, jeśli wybraliśmy droższą dostawę, sprzedawca ma prawo zwrócić nam jedynie równowartość najtańszej.

Natomiast koszt zwrotu zakupionego towaru do sprzedawcy, pokrywa kupujący. Z tym że musi on być o tym poinformowany przed złożeniem zamówienia. Sprzedawca powinien umieścić taką informację w regulaminie sklepu. Dodatkowo przesłać w formie pisemnej razem z paczką albo np. w e-mailu. Brak tej informacji, powoduje, że przedsiębiorca sam taki koszt musi pokryć.

Niektóre sklepy same zobowiązują się ponieść powyższy koszt, ale zaznaczają to w takim wypadku w swoim regulaminie.

Zachęcam do zapoznania się z pozostałymi artykułami na temat przesyłek zwrotnych: Zwrot towaru.