Belgijski hub przyspieszy paczki z AliExpress


Belgijski hub przyspieszy paczki z AliExpress
Belgijski hub przyspieszy paczki z AliExpress

Belgijski hub przyspieszy paczki z AliExpress

13 miliardów dolarów – tyle chińska spółka, której wizytówką jest Alibaba chce przeznaczyć na światową sieć logistyczną. Choć Azjaci rozważali duże inwestycje w kontekście Polski, właściciele AliExpress stworzą swoje centrum dystrybucyjno-magazynowe w Belgii.

Potężny hub logistyczny powstanie w pobliżu Liege. W ten sposób Alibaba wykorzysta potencjał wschodniej Belgii. Jej położenie, blisko granic z Holandią i Niemcami, da według Chińczyków optymalne możliwości szybkich dostaw przesyłek do klientów europejskich.
Przestrzeń magazynowa zaplanowana przez AliExpress musi robić wrażenie. Hub zajmie ok. 380 tys. m kw. Dla porównania: uruchomione w 2017 r. centrum logistyczne Amazona w Polsce – w Kołbaskowie pod Szczecinem – to 150 tys. m kw. A gdy je otwierano, podkreślano właśnie rozmiary – jest największą placówką tego typu w naszym kraju.

Perspektywy AliExpress w kontekście e-commerce

Baza dostawczo-magazynowa AliExpress w Belgii będzie kolejnym dużym światowym centrum. Pozostałe zlokalizowane są w Hongkongu, Dubaju, Kuala Lumpur i Moskwie. Lokalizacja w Brukseli ma otworzyć nowe możliwości rozwoju AliExpress w Europie.
Inwestycja w Belgii da Chińczykom duże możliwości w kontekście rynku europejskiego. Lokalizacja w pobliżu lotniska i portu da nieograniczone wręcz możliwości dostaw i szybkiej wysyłki paczek do odbiorców na całym kontynencie.
Alibaba ma czym inwestować. Przychód chińskiego giganta e-commerce w drugim kwartale wzrósł – rok do roku – aż o 61 proc. Firma planuje teraz stopniową zmianę modelu biznesowego. Nadal chce umacniać swoją pozycję na rynku e-commerce, ale większy nacisk kłaść chce na inwestycje związane z dostarczaniem żywności.

Czy Alibaba zainwestuje w Polsce?

Decyzja o centrum logistycznym w Belgii przekreśla na razie wizje, jakie snute były jeszcze niespełna rok temu. Wtedy pojawiały się informacje o możliwej inwestycji Alibaba Group w Polsce. Według sugestii – również płynących z Chin – potentat e-commerce miał stworzyć wielkie centrum logistyczne w pobliżu granicy niemieckiej. Zakładano, że dobrym miejscem do ekspansji na Europę mógłby być Wrocław. Chińczycy rzeczywiście postawili na pogranicze, ale zdecydowanie bardziej na zachodzie Europy.
Niewykluczone jednak, że towary z AliExpress w przyszłości i tak będą magazynowane – a następnie dostarczane przez kurierów – bliżej Polski. Jak informuje serwis Retail Detail, Alibaba nadal chce budować centra logistyczne na Starym Kontynencie. Mają być jednak mniejsze niż hub w Liege. Wśród potencjalnych lokalizacji ponownie pojawiają się Niemcy oraz Polska.

AliExpress kontra Allegro

W Polsce AliExpress to główny konkurent rodzimego Allegro. Niskie ceny towarów i łatwość dostawy sprawiają, że – jak ocenia Jewgienij Gusakovski odpowiedzialny za rynek regionu środkowo-wschodniej Europy – sprzedaż w Polsce rośnie o ok. 150 proc. rok do roku. Poczta Polska na początku 2018 r. informowała, że tylko w ciągu kilku miesięcy liczba paczek z Chin do kraju wzrosła o ok. 200 proc. – to w sumie pół miliona przesyłek. Z kolei wg badań e-commerce, zakupy na AliExpress zrealizowało – lub planuje – ponad 60 proc. Polaków.