W mediach społecznościowych pojawia się coraz więcej prześmiewczych memów dotyczących sposobu komunikacji z kurierami. Na udostępnianych zrzutach ekranu widać, jak klienci grożą pracownikom firm kurierskich, używają wobec nich inwektyw i przekleństw. To nie sprzyja dobrej relacji i może wpłynąć na pozytywne rozstrzygnięcia trudnych spraw dotyczących odbiorów i dostarczenia paczek. Jak zadbać o odpowiednie relacje z kurierem? Poznaj kilka podstawowych elementów kurierskiego savoir vivre.
Przede wszystkim musisz uświadomić sobie, że kurier nie jest jednocześnie tragarzem i sekretarką. Do jego obowiązków nie należy upewnianie się, kiedy będziesz w domu ani wnoszenie pralki na 10 piętro. Jeżeli zrozumiesz, że pracownik firmy kurierskiej ma do wykonania konkretne zadanie (tj. dostarczenie paczki pod wskazany adres), Twoja komunikacja z nim poprawi się.
Zadbaj o dobrą relację – słowa mają znaczenie
Przede wszystkim warto oprzeć relację z kurierem na partnerskich zasadach. Co to takiego? Zwróć uwagę na fakt, że pracownicy firm kurierskich nie mają obowiązku wnosić paczek, gdy zepsuła się winda, czy dostarczać przesyłek 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Prosząc kuriera np. o godzinę planowanego doręczenia lub pozostawienie przesyłki w określonym miejscu, zwracaj uwagę na charakter jego pracy.
Jeżeli kurier odmówi udzielenia informacji, kiedy będzie albo nie będzie chciał ze względu na charakter przesyłki zostawić jej pod drzwiami lub przekazać sąsiadowi – przyjmij to do wiadomości. Nie używaj też epitetów w stosunku do kuriera, jeżeli paczka nie zostanie doręczona w określonym dniu lub się opóźni. Jeżeli nie jesteś zadowolony z pracy danej osoby, skontaktuj się z nią bezpośrednio, aby wyjaśnić nieporozumienia w spokojnej rozmowie. Nie musisz od razu składać skarg bezpośrednio do firmy kurierskiej.
Ważnym elementem współpracy z kurierem jest pragmatyczne podejście. Zamawiając paczkę za pobraniem, miej przy sobie odliczoną kwotę pieniędzy. Z kolei zamawiając usługę nadania przesyłki zadbaj, aby ta była w prawidłowy sposób zapakowana, zanim kurier przyjedzie po jej odbiór. To pozwala na sporą oszczędność czasu.
Dobre słowo, szklanka wody po wniesieniu przesyłki na czwarte piętro po schodach, partnerska rozmowa – wszystko to może zaprocentować w przyszłości. Zwróć uwagę, że kurierzy – chociaż są na samym końcu łańcucha doręczeń – mogą pomóc Ci rozwiązać wiele spraw.
Poproś o pomoc w rozwiązaniu sprawy. Kurier może wiele
Partnerska relacja z kurierem i stały kontakt może być korzystna dla obydwu stron. Przede wszystkim pamiętaj, że pracownikowi firmy kurierskiej zależy na skutecznym doręczeniu przesyłki. Jeżeli w spornych sytuacjach dojdziecie do porozumienia, kurier może samodzielnie (mimo że nie ma takiego obowiązku) zadzwonić do Ciebie przed doręczeniem paczki i umówić się, aby doręczyć ją w korzystnej dla Ciebie i kuriera porze dnia.
Kurierzy są też otwarci na pozostawianie przesyłek pod drzwiami lub u sąsiadów, jeżeli mają zaufanie do odbiorcy paczki. Pracownik firmy kurierskiej może powiedzieć Ci też, gdzie znajduje się aktualnie i umożliwić szybki odbiór paczki, bez konieczności czekania, aż dojedzie on na miejsce dostarczenia.
W przypadku ciężkich i dużych przesyłek, możesz poprosić kuriera o pomoc we wniesieniu przesyłki. Nie musi on zawsze się na to zgadzać, ale często ułatwi on wniesienie paczki na wyższe kondygnacje budynku lub np. do piwnicy. Pamiętaj, że warto kurierowi zaproponować, że samodzielnie zejdziesz po paczkę. To zaoszczędzi mu czasu i sprawi, że na pewno pracownik firmy kurierskiej odwdzięczy się w przyszłości.
Jak widzisz, w relacjach z kurierami warto uzbroić się w cierpliwość, empatię oraz wyrozumiałość. Zniszczona czy opóźniona przesyłka nie zawsze wynika z niedbałości czy lekkomyślności kuriera.