Czy wiesz, że waga przesyłki może być niekiedy wyższa od tej, którą deklarowałeś u kuriera? Nawet staranne sprawdzenie wagi paczki może być niewystarczające. Zdarza się, że na sortowni lub w punkcie odbioru paczki rzeczywista waga 5 kg liczona jest przez kuriera jako np. 15 kg. To efekt tzw. wagi gabarytowej. Pamiętaj, że to ona wpływa na cenę przesyłki, a kurierzy nie oszukują, „zawyżając” rzeczywistą wartość wagi. Ma to swój konkretny cel.
Przygotowując paczkę dla kuriera opierasz się na kilku parametrach. To wymiary przesyłki (szerokość, długość, głębokość), ale również waga. W czasie deklarowania wysyłki musisz dokładnie określić, jak duża i ciężka jest paczka. Istotne jest jednak, abyś poznał pojęcia wagi rzeczywistej i wagi gabarytowej, by uniknąć dopłat po wykonaniu usługi przez kuriera.
Co to jest waga rzeczywista i waga gabarytowa?
Waga rzeczywista to masa paczki, którą wyrażasz w kilogramach. Oznacza dokładnie to, co pokaże Ci np. waga kuchenna lub przemysłowa podczas opisywania przesyłki. Jest to parametr ważny dla kurierów, ale nie najważniejszy. Na cenę przesyłki wpływa bowiem waga gabarytowa.
Co to takiego? To parametr (zwany też wolumetrycznym i wymiarowym) określający objętość przesyłki, obliczany na bazie wymiarów paczki. Służy do określania tego, jak dużą część przestrzeni ładunkowej zabiera przesyłka, nawet jeżeli jest lekka. W wymierny sposób wpływa na cenę paczki.
Otóż firma kurierska musi nie tylko określić rzeczywistą wagę paczki (aby określić ładowność pojazdu), ale też policzyć objętość, aby dopasować ją do przestrzeni ładunkowej. Jeżeli wysyłasz lekki towar w dużych ilościach (np. maskotki lub pościel), 100 kg takich przedmiotów będzie zabierać dużo miejsca. Waga gabarytowa odzwierciedla, jak dużą część samochodu zabierze paczka.
Która waga wpływa na cenę przesyłki?
Wartością, która będzie wpływać na cenę Twojej przesyłki będzie waga, która jest wyższa. Jeżeli waga rzeczywista jest wyższa, ona będzie determinować cenę. Jeżeli masz coś lekkiego, ale obszernego, kurier weźmie pod uwagę wagę gabarytową. To, dlatego musisz optymalizować opakowanie i ciężar, aby zapłacić możliwie jak najmniej za usługę kurierską.
W jaki sposób obliczyć wagę gabarytową? Jak optymalizować ten parametr?
Wzór na wagę gabarytową jest bardzo prosty. To długość x szerokość x wysokość/ przelicznik kurierski. Najczęściej przelicznik (wartość ustalona przez kuriera, gdzie jeden cm3 odpowiada na 1 kg) wynosi 6000, ale w niektórych przypadkach to 5000, a nawet 4000 (przy przesyłkach lotniczych, międzynarodowych). Im mniejszy przelicznik, tym oczywiście waga gabarytowa będzie wyższa (a paczka potencjalnie droższa).
Przykład? Rzeczywista waga pościeli wynosi 2 kg. Jej wymiary to 60 cm x 40 cm x 40 cm. Przy przeliczniku 6000 waga gabarytowa wynosi 16 kg ((60 * 40 * 40) / 6000 = 96 000 / 6000 = 16 kg). Oznacza to, że za taką paczkę zapłacisz jak za ważącą właśnie 16, a nie 2 kg.
W jaki sposób obniżyć wagę gabarytową? Nie wysyłaj powietrza i dobierz opakowanie do rozmiarów towaru. Mierz paczkę już po jej zapakowaniu, a nie „na oko”. Nawet 1 cm różnicy może wpłynąć na cenę usługi. Pamiętaj, aby rozmontować możliwie najwięcej części wysyłanego przedmiotu (np. mebla). Korzystaj też z porównywarek kurierskich (na KurJerzy.pl), gdzie możesz – po wpisaniu parametrów przesyłki) wybrać kuriera z najniższą cenę za daną usługę, przy optymalnym przeliczniku.
Stosując powyższe zasady możesz znacznie obniżyć koszt wysyłania paczek, co przekłada się na duże oszczędności, jeżeli prowadzisz np. działalność e-commerce. Poza tym, prawidłowe określenie wagi rzeczywistej i gabarytowej pozwoli Ci na uniknięcie potencjalnych dopłat za usługę kurierską. W połączeniu z regularnymi wymiarami paczki, możesz naprawdę zmniejszyć koszt prowadzenia swojej działalności.