ZWROTY W E-COMMERCE – JAK PRZYGOTOWAĆ ODPOWIEDNI SYSTEM PRZESYŁANIA, ABY NIE STRACIĆ KLIENTÓW I PIENIĘDZY?


ZWROTY W E-COMMERCE
ZWROTY W E-COMMERCE

Prowadzisz działalność e-commerce? Jesteś narażony na zwroty produktów przez swoich klientów. Te mogą być związane z niedopasowaniem rozmiaru (jeżeli np. handlujesz odzieżą) albo niespełnianiem potrzeb użytkownika. Jak ograniczyć koszt zwrotów? Możesz przygotować odpowiedni system przesyłania przesyłek.

Każdy sprzedawca boi się zwrotów przesyłek. Te nie tylko kojarzą się z brakiem zysku, ale też generowaniem strat. Wysyłając przedmiot musiałeś zainwestować w czas na pakowanie przesyłki, wysłanie jej oraz zakup usługi kuriera. Istnieje jednak tzw. logistyka zwrotna. Dzięki niej możesz minimalizować koszt zwrotów w e-commerce.

Pamiętaj, że zwrot nie oznacza porażki – obsłuż klienta tak, jakby dokonywał zakupu

Przede wszystkim nie obrażaj się na klienta, że ten rezygnuje z zakupu przesyłki. Korzysta on ze swojego prawa do zwrotu produktów zamówionych w sieci (może bez żadnych konsekwencji finansowych zwrócić zakup w ciągu dwóch tygodni, a niekiedy nawet 30 dni).

Potraktuj klienta tak, jakby robił u Ciebie zakupy. Dzięki temu jest szansa, że zamówi drugi produkt (np. pasujące na niego ubranie) albo w przyszłości wróci do Twojego sklepu. Istotna jest szybkość zamówienia kuriera, prosta polityka zwrotu i komunikacja w trakcie zwrotu.

Przygotowując odpowiednią politykę zwrotu, wskazując na sposób zwrotu i korzystając ze sprawdzonych usług kurierskich, znacznie minimalizujesz ryzyko strat. Postaraj się też zachęcić klienta do tzw. odpowiedzialnych zakupów. Zaoferuj np. darmową przesyłkę przy zakupie, a jednocześnie zaznacz, że koszt paczki zwrotnej leży już po stronie kupującego.

Logistyka zwrotów – na co koniecznie musisz uważać?

Przede wszystkim pamiętaj, aby określić jasne zasady zwrotów produktu. Chodzi o opracowanie m.in. regulaminu i tzw. FAQ, w którym odbiorca może przeczytać najważniejsze informacje na temat czasu i sposobu zwrócenia produktów.

  • Określ czas na zwrot – ustawowy czas zwrotu to najczęściej 14 dni. Możesz jednak przedłużyć czas np. do 30 dni lub nawet dłużej. To zależy wyłącznie od regulaminu polityki zwrotu.
  • Wskaż sposoby na zwrot przesyłek – w trakcie określania polityki zwrotu, ułatw klientowi wybór sposobów na odesłanie produktu. Możesz zasugerować skorzystanie z opcji serwisu KurJerzy.pl lub samodzielnie zająć się zamówieniem kuriera za pomocą naszego systemu.
  • Jednoznacznie zaznacz, kto odpowiada za koszt zwrotu – możesz przejąć koszt przesyłki zwrotnej na siebie lub wskazać, że to kupujący odpowiada za odpowiedzialny zakup i musi opłacić ewentualną usługę zwrotną.

Jeżeli określisz jasne zasady, zmniejszysz wolumen zwrotów. Dlaczego? Klienci będą rozsądniej dokonywać zakupów i np. wiedząc, że to na nich spada koszt wysyłki, zaczną odpowiedzialniej kupować.

Pomóż klientowi dokonać zwrotu

Tak, to nie jest błąd. Dobrze jest pomóc klientowi w dokonaniu ewentualnego zwrotu, jeżeli ten jest na niego zdecydowany. Możesz zamówić klientowi kuriera pod jego dom, jeżeli ten np. określi czas i miejsce odbioru w formularzu na Twojej stronie internetowej (w przypadku, gdy Ty odpowiadasz kosztowo za zwrot).

Zalety? Wybierzesz odpowiednią firmę kurierską i określisz rozmiar paczki. Możesz skorzystać też z ewentualnych rabatów, które posiadasz. Na KurJerzy.pl masz dostęp do wielu różnych firm kurierskich i opcji, które zapewnią Ci niższy koszt przesyłki i lepszą jakość usługi zwrotu paczki.

Pamiętaj, że nie unikniesz zwrotów prowadząc działalność e-commerce, szczególnie w takich branżach jak tekstylia. Podchodząc indywidualnie do potrzeb klienta i wskazując mu na konkretne sposoby zwrotu produktów, możesz minimalizować ryzyko utraty znacznej liczby środków, a dodatkowo – zachęcisz klientów do zakupu innych produktów.