Cennik paletowy bez tajemnic – jak liczy się ceny?


Cennik paletowy
Cennik paletowy

Ile kosztuje przesyłka paletowa u kuriera? To często zadawane pytanie ma coraz większe znaczenie – wynika to z faktu rosnących możliwości firm kurierskich oraz również rosnącego zapotrzebowania na transport dużych gabarytów. Stąd m.in. wątpliwości dotyczącego tego, jak należy rozumieć paletę oraz co stanowi opłaty podstawowe, a co – dodatkowe.

Cennik paletowy od lat budzi niemałe wątpliwości – szczególnie przedsiębiorców działających w sektorze B2B. To oni decydują się na zamówienie kuriera, który dostarczyć ma palety. Jednak warto zwrócić uwagę na fakt, że dotyczy to też coraz częściej sektora B2C. W sytuacji, gdy zamawiane są np. elementy wyposażenia wnętrz, dostarczenie wanny czy kabiny prysznicowej lub mebli często odbywa się właśnie w formie przesyłki paletowej.

Jak można obliczyć koszt przesyłki na palecie?

Cennik paletowy usług kurierskich uwzględnia przede wszystkim opłaty podstawowe oraz dodatkowe. Opłata podstawowa ustalana jest w oparciu o wagę rzeczywistą towaru lub układ przestrzenny przesyłki.

Do kwoty tej należy dodać opłatę paliwową i drogową. Ich wysokość wynika z aktualnych wycen surowców oraz liczby kilometrów do pokonania przez przewoźnika. W rezultacie na kluczowy koszt przesyłki paletowej składa się głównie odległość do pokonania oraz waga towaru – np. jego dostarczenie na przestrzeni 100 km może różnić się o ponad 100 proc. w zakresie ceny w zależności od tego, czy waga to 200 czy np. 1000 kg.

Na tym części składowe usługi paletowej się nie kończą. Do całości należy doliczyć podatek VAT, choć oczywiście w przypadku przedsiębiorców podlega księgowaniu i możliwemu odliczeniu.

Diabeł tkwi w szczegółach, czyli dostawa paletowa.

Bardzo ważne dla zrozumienia zasad dostaw paletowych odgrywają detale. Przykładem jest to, jak rozumieć paletę. Kurierzy zakładają, że jest to towar, który umieszczony jest na palecie o konkretnym wymiarze. Np. w przypadku DHL będą to:

  • 0.8×1.2 m
  • 1×1.2 m
  • 1.2×1.2 m
  • Kluczową kwestią jest to, iż paletę stanowi w tym kontekście wyłącznie pojedynczy element przesyłki. Nie będzie to więc np. kilka paczek położonych na sobie luzem.

    Uwagę należy zwrócić na maksymalne gabaryty przesyłek. Krańcowa wysokość może wynosić w większości przypadków 2,1 m – na taką wskazują najwięksi kurierzy. Istnieje też limit wagi. Towar – co ważne: wraz z paletą! – może ważyć maksymalnie jedną tonę. Inne wymiary przesyłek mają charakter niestandardowy, więc podlegają indywidualnym ustaleniom.

    Istotna dla odbioru przesyłki jest logistyka. Kurierzy zakładają np. że realizacje usług odbywają się w miejscach dostępnych dla samochodów dostawczych. Można spotkać się np. z określeniem systemu „burta-burta”. To właśnie nic innego jak rozwiązanie, w którym odbiór i przekazanie palety możliwe jest tylko w takiej formule.

    Jakie są dodatkowe usługi kurierskie w B2B?

    Usługi dodatkowe to cały szereg możliwości i opcji wykorzystywanych głównie w dostawach pomiędzy firmami. Podstawową grupę stanowią formaty komunikacji takie jak:

  • informacja przed doręczeniem (PDI)
  • powiadomienia e-mail i SMS
  • potwierdzenie doręczenia (POD)
  • potwierdzenie doręczenia w formie elektronicznej (ePOD)
  • raporty przesyłek niedoręczonych
  • Firmy kurierskie zapewniają jednak – w zależności np. od specyfiki towarów czy wewnętrznych zasad – również możliwość przeadresowania przesyłki, zwroty przesyłki niedoręczonej, ubezpieczeniu, pobrania i zwroty należności (COD), zwroty potwierdzonych dokumentów (ROD).

    Gdzie nadać przesyłki firmowe?

    Bardzo wygodnym narzędziem do zlecania przesyłek firmowych, zarówno dużych paletowych jak i niewielkich jest serwis KurJerzy.pl. Platforma na bieżąco oblicza koszt wysyłki towaru w zależności od jego wagi, gabarytów czy trasy przewozu. Wprowadzając komplet tych danych na www.kurjerzy.pl można nie tylko szybko oszacować, jaki będzie koszt nadania paczki, ale również zamówić zlecenie prosto z poziomu swojego konta użytkownika.