Przesyłki wielkogabarytowe – z czego wynikają odmowy przyjęcia?


Przesyłki wielkogabarytowe
Przesyłki wielkogabarytowe

Odmowy przyjęcia przesyłek gabarytowych – z czego wynikają?

Przesyłki wielkogabarytowe to wyzwanie – zarówno dla wysyłającego, odbiorcy jak i firmy kurierskiej. Schody czają się wszędzie: od wyboru przewoźnika przez zapakowanie oraz analizę kosztów. Na co zwrócić uwagę, by nie doszło do odmowy przyjęcia przesyłki niestandardowej?

Przesyłki wielkogabarytowe kojarzą się głównie z ponadprzeciętną wagą. To błąd – kluczem do określenia ich tym terminem jest nie sam ciężar, ale wymiary. Jeśli one przekraczają dopuszczalne przez firmy przewozowe maksymalne parametry, określane zostają jako wielkogabarytowe. A to staje się już podstawą do całkowicie innych niż standardowe naliczeń kosztów dostawy. Przesyłki, które ze względu na nietypową szerokość, długość lub wagę nie podlegają typowej obsłudze sortowej muszą być obliczane jako przesyłki wielkogabarytowe.

Właściwe zakwalifikowanie

Gdzie jest różnica między przesyłką ciężką a wielkogabarytową? Różnica między nimi to częsty front sporów między klientami a firmami kurierskimi, które naliczyć mogą opłaty, których nie brano wcześniej pod uwagę. Warto zwrócić uwagę na wagę w kontekście obowiązków przewoźnika. Zgodnie z prawem, paczka ważąca powyżej 23 kg uznawana jest za ciężką. Nie oznacza to jednak wymogu stawiania jej na palecie. Nawet duże przesyłki do 70 kg mogą być transportowane bez niej. Z kolei za przesyłki wielkogabarytowe uznaje się przedmioty, których waga – np. według założeń TNT – przekracza 500 kg. Innym warunkiem są wymiary uniemożliwiające bezproblemowe umieszczenie na palecie.

Prawidłowe zapakowanie

Przygotowanie towaru do transportu ma ogromne znaczenie dla całego procesu przewozowego. Tymczasem wysyłający często zakładają, że do wysyłki wystarczy użycie palety oraz podstawowe zabezpieczenie. Firma kurierska może odmówić przyjęcia towaru jeśli wnętrze paczki nie jest odpowiednio przygotowane. Zmienić to można poprzez wypełnienie materiałów podatnych na uszkodzenie pianką czy styropianem. Jeśli podstawą w transporcie jest paleta, powinna ona – po położeniu towaru – tworzyć z nim spójną strukturę odporną na skutki przewozu. Warto więc wcześniej zadbać o odpowiednie paski mocujące, taśmy bindujące lub inne materiały stabilizujące.

Precyzyjne wymiary

Przesyłka wielkogabarytowa wymaga przewozu na palecie? Jedną z podstaw do odrzucenia zlecenia może być przekroczenie zadeklarowanych wymiarów lub ich złe oszacowanie. Jeśli jakiekolwiek elementy zapakowanej przesyłki będą wystawały poza określony zakres palety, firma kurierska może zrezygnować z przewozu – nie weźmie na siebie sporego ryzyka uszkodzenia materiału.

Dostosowanie do materiału

Każdy towar wymaga nieco innego sposobu zabezpieczeń oraz wybranego opakowania. Przy przesyłkach lżejszych, ale nietypowych np. ze względu na wymiary należy wybrać produkt dostosowany do danych potrzeb. Materiały sypkie powinny znaleźć się np. w specjalnych skrzynkach, ale już płyny – wyłącznie w dopasowanych butelkach lub beczkach. Jeśli masz wątpliwości jak zapakować nietypowy przedmiot, który firma kurierska może uznać za niestandardowy – skontaktuj się z biurem obsługi klienta. Doradcy handlowi są odpowiednio przeszkoleni w zakresie prawidłowego zapakowania przesyłek.

Oznaczenie bez uwag

Z perspektywy kuriera niewiele rzeczy może być gorszych niż poszukiwanie odbiorcy przesyłki w dużym centrum logistycznym, magazynie czy fabryce. Firmy przewozowe zwracają coraz większą uwagę na precyzję informacji zawartych na liście i etykiecie generowanej wraz ze składaniem zamówienia. Ważne, by zawierał on nie tylko informację o konkretnej osobie odpowiedzialnej za odbiór paczki w firmie. Przesyłki wielkogabarytowe powinny zostać też oznaczone w kontekście zawartości. Informacje wskazujące gdzie znajduje się góra przewożonego przedmiotu lub określenie jego stanu (np. elementów szklanych) pomoże przy sortowaniu. Brak takich informacji może być podstawą do odrzucenia zlecenia na przewóz przesyłki wielkogabarytowej.