Zielona logistyka – nowy trend na rynku przesyłek


Schenker
Schenker

Zielona logistyka – nowy trend na rynku przesyłek

Nowoczesne firmy kurierskie to dziś zrównoważony rozwój. Widoczna jest dbałość o ekologię i technologie, które wpływają na mniejsze zużycie energii. Nowy trend widać w przypadku inwestycji DB Schenker.

W 2019 r. wchodzi z nową, flagową inwestycją łączącą funkcjonalność i ochronę środowiska. W Nowej Wsi Wrocławskiej Panattoni Europe wybudował dla DB Schenker obiekt, który jest zgodny z najbardziej wyśrubowanymi standardami logistycznymi i ekologicznymi. Centrum przesyłek zajmuje ponad 9 tys. m kw. Mimo niemałych kosztów wprowadzono tam rozwiązania pozwalające na 50-procentową redukcję zużycia energii. Technologia na zamówienie DB Schenker pozwala też zredukować emisję dwutlenku węgla. To o 230 ton rocznie w porównaniu do typowych obiektów magazynowych o podobnej kubaturze. Inwestycja w Nowej Wsi Wrocławskiej to dla DB Schenker nowa jakość. Obiekt zlokalizowany jest tuż obok węzła autostrady A4. Posiada m.in. system sterowania natężeniem oświetlenia według warunków zewnętrznych czy doskonałym poziomem izolacyjności. Charakteryzuje się również aż 80-procentowym odzyskiem ciepła.

To nie wyjątek, a reguła

Sieć dystrybucyjna DB Schenker tworzona jest już od kilku lat z myślą o obecności przy ważnych drogach ekspresowych i autostradach. Drugim ważnym czynnikiem jest dbałość o ekologię. Przyjazne środowisku obiekty wcześniej powstały pod Olsztynem i Zieloną Górą oraz Białymstokiem. Jak podkreśla DB Schenker, przenoszenie centrów logistycznych czy sortowni z miast na ich obrzeża zmniejsza poziom zanieczyszczenia. Wpłynie też na natężenie ruchu i odczuwalny hałas.
W podobnym kierunku poszedł też Amazon. Jego polskie centra logistyczne – tak jak DB Schenker – pod Poznaniem i Wrocławiem uzyskały certyfikaty BREEAM. Eko-odpowiedzialność idzie tu w parze z funkcjonalnością. Cross-dockingowy terminal – przeznaczony do przeładunku, ale bez magazynowania towaru – uruchomiony przez DB Schenker nie tylko wpisał się w założenia efektywnej gospodarki, ale i realnie przyspieszył procedurę obsługi przesyłek.
W przypadku inwestycji Schenkera w ekologiczny terminal na południu Polski ważna jest też ekonomia. Firma kurierska zakłada również zwiększenie liczby obsługiwanych przesyłek. Będą mogły dotrzeć do adresata – zarówno w Polsce jak i zagranicą – dzięki codziennym relacjom między 17 terminalami krajowymi oraz siecią międzynarodową. W całej Europie DB Schenker zarządza siecią 420 terminali. Ten podwrocławski, działający od jesieni 2018 r. dziennie obsługiwać ma ok. 8 tys. przesyłek.

Zielona logistyka w DB Schenker

Oprócz zaangażowania w infrastrukturę, firma wprowadza rozwiązania ekologiczne w zakresie samego transportu. Realizuje m.in. projekty intermodalne. To logistyka oparta na wykorzystaniu różnych środków transportu, by zminimalizować emisję dwutlenku węgla. W przypadku DB Schenker to np. transport kontenerowy z Azji – początkowo realizowany drogą morską, a następnie przeładowywany na pociągi. Dopiero w ostatniej fazie dostawy, przesyłki dostarczane są przez samochody. Dodatkowo firma przewozowa monitoruje ich kursy tak, by nie dochodziło do tzw. pustych przebiegów.