Zapłata ubraniem, czyli nowy trend w sprzedaży online


Wearables
Wearables

Wraz ze zmianami w polskim e-commerce i na rynku dostaw przesyłek kurierskich idą również zmiany związane ze sposobem płatności. Klienci niezmiennie ufają przede wszystkim komputerom stacjonarnym lub laptopom. Rośnie jednak zainteresowanie tzw. wearables.

To nowy i wyraźnie dynamizujący się trend na rynku sprzedaży internetowej powiązanej z wysyłką paczki do klienta. Polega na płatności za towar i obsługę kurierską poprzez tzw. urządzenia ubieralne. Owe – z angielskiego – wearables perfekcyjnie wpisują się w oczekiwania dzisiejszego konsumenta. To płatność spersonalizowana, szybka, nowoczesna technologicznie. O ile dotychczas rynek wearables ograniczał się głównie do rynku smartwatchy wyposażonych w opcje Apple Pay czy Google Pay, tak w 2018 r. pojawiły się swoiste e-komercyjne mutacje. I tak, w przyszłości, Polacy – podobnie jak klienci na świecie – płacić będą zindywidualizowanymi opaskami, rękawiczkami czy biżuterią.

Transakcje na komputerze i laptopie

Zainteresowanie nowościami technologicznymi rośnie mimo wyraźnej skłonności Polaków do bezpiecznych zakupów w sieci. Badania wskazują, że duże znaczenie ma nie tylko marka sklepu, w którym zamawiana jest dostawa przesyłki. Klienci sklepów internetowych starają się realizować zakupy z usługą kurierską poprzez komputery stacjonarne lub laptopy. Sprzęt, na którym wykonywane są transakcje i płatności jest ważny dla aż połowy osób, które korzystają z możliwości e-commerce.

Raport Izby Gospodarki Elektronicznej

Wspomniany wcześniej trend wearables opisany jest w raporcie poświęconym płatnościom elektronicznym w Polsce w 2018 r. Opracowała go Izba Gospodarki Elektronicznej. Przeanalizowała płatności online w Polsce pod kątem sprzedaży w sklepach internetowych oraz dystrybucji wysyłkowej. Analiza nie pozostawia wątpliwości: dla polskiego konsumenta kluczowa jest sprzedaż przez internet wraz z wysyłką opłacaną poprzez kartę płatniczą. To najpopularniejsze rozwiązanie w płatności on-line. Ten wybór jest kluczowy dla 40 proc. kupujących. 34 proc. osób wskazuje na przelewy internetowe z poziomu własnego banku. Dynamicznie rośnie zainteresowanie rozwiązaniem BLIK. Ta szybka opcja potwierdzenia płatności za towar z wysyłką to już trzecia pod względem popularności opcja w Polsce. Spada zainteresowanie używaniem kont płatniczych takich jak np. PayPal (13 proc.). Rynek płatności i usług kurierskich przez internet wyraźnie kieruje się ku szybkości i prostocie – w tym kontekście konta płatnicze kojarzone są jako zbyt skomplikowane.

Wysyłka za pobraniem nadal kusi

Ciekawostką są zapisy raportu w kontekście opcji wysyłek kurierskich. Klienci sklepów internetowych zdecydowanie bardziej cenią sobie rozwiązania, w których do minimum ograniczają formalności. Aż 50 proc. konsumentów w Polsce oczekuje, że robiąc zakupy w sieci zapłaci szybkim przelewem internetowym zarówno za towar jak i przesyłki kurierskie. Nie słabnie przy tym jednak również opcja wysyłki za pobraniem – z płatnością u kuriera. Na te rozwiązanie decyduje się niespełna 20 proc. osób. Rośnie zainteresowanie powiązaniem sprzedaży on-line i dostawą wraz z płatnością ratalną lub z odroczonym terminem płatności. W przyszłości można więc spodziewać się rosnącej liczby zamówień, podczas których kurier – oprócz zamówionego towaru – dostarczy również umowy i inne dokumenty sprzedażowe.