416 dolarów – tyle na zakupy w Internecie wydaje Polak


Zakupy w internecie
Zakupy w internecie

Zakupy w internecie w Polsce stają się coraz popularniejsze. Jeśli spełnią się prognozy analityków, w ciągu kilku lat standardowy Kowalski – lub Malinowski czy po prostu symboliczny Nowak – przeznaczy na nie ponad sto dolarów więcej. Raport Admitad Report pokazuje, jak bardzo e-commerce, czy – spolszczając – e-zakupy trafiły w polską mentalność.

Raport branży internetowej w Polsce

To, że sprzedaż w sieci jest przyszłością rynków komercyjnych nie budzi żadnych zastrzeżeń. Jedyne wątpliwości dotyczą tego, jak szybko rozwija się branża e-commerce w Polsce, ile z rynku cyfrowego wycisnąć mogą kolejne sklepy internetowe i gdzie właściwie jest granica dynamiki rozwoju. Odpowiedzi przynosi Admitad Report 2018/2019 pokazujący obecną sytuację i perspektywy branży e-commerce – a co za tym idzie również trendy na rynku kurierskim.

Miliony wybierają e-commerce

Wnioski? W oczy rzuca się przede wszystkim tempo zmian. Opracowanie, które postało w oparciu o analizy światowej sieci afiliacyjnej skupiło się głównie na zachowaniu internautów. W kontekście Polski warto zauważyć głębię rynku. Według raportu, krajowa społeczność korzystająca na co dzień z sieci to 27 mln osób. Zakupy przez internet – brane pod uwagę są tylko regularne – realizuje ponad 19 mln. Mimo ogromnej liczby, jest nadal spora przestrzeń do zagospodarowania.

Ile Polak wydaje na zakupy w Internecie

416 dolarów amerykańskich to liczba, która robi wrażenie w kontekście przeszłości. Wyraźnie rośnie zaufanie do sklepów internetowych i przesyłek kurierskich. Dotyczy to także towarów relatywnie droższych. Spójrzmy na szacunki wobec przyszłości. Zakupy w Internecie, w Polsce w roku 2022 generować będą średni wynik na poziomie 546 dolarów przypadających na jedną osobę. Tak więc, pułap podniesie się o kilkadziesiąt procent w ciągu zaledwie trzech lat. Jednocześnie liczba osób kupujących w sieci i zamawiających usługi kurierskie wcale tak dynamicznie się nie powiększy. W 2022 r. ma sięgać w Polsce 21 mln osób. Wniosek nasuwa się tu sam: wraz z kolejnymi wzrostami zaufania do e-commerce wydawać będziemy na zakupy w Internecie i przesyłki kurierskie coraz więcej.

Jakie branże kuszą Polaków najbardziej?

Szczególnie ciekawie w raporcie wygląda analiza tego, co Polak kupuje przez Internet. Robi to niezmiennie przez komputer stacjonarny. Choć nie słabnie popularność urządzeń mobilnych, desktopy pozostają pierwszym wyborem. Zakupy przez Internet to głównie sektor odzieży i butów (2,8 mln dolarów). Drugie miejsce zajmuje wyposażenie wnętrz i elektronika (2,1); trzecie – branża zabawek i hobby. Autorzy raportu wskazują m.in. na szczególną rolę porównywarek w Polsce – znaczenie analizy cen widać m.in. po Ceneo.

Czym jest Admitad Report

Analiza opracowana została przez markę, do której należy platforma Admitad – sieć wzajemnej współpracy w zakresie e-marketingu. W tegorocznej analizie Polska jest wśród pięciu bliżej opisanych państw Europy. Oprócz niej badania poświęcono rynkowi e-commerce we Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii.