Jakie platformy e-commerce są najpopularniejsze w Polsce?


Platformy do e-commerce
Platformy do e-commerce

Jakie platformy e-commerce są najpopularniejsze w Polsce?

Platformy e-commerce w Polsce to sporo potencjalnych możliwości, ale dominacja dwóch najważniejszych marek – PrestaShop i WooCommerce. Badania, jakie przeprowadziła jedna z firm hostingowych pokazują dobitnie, że krajowi właściciele sklepów internetowych cenią powszechne rozwiązania.

PrestaShop wykorzystuje – jak pokazują analizy Linuxpl.com – aż 52 proc. osób zajmujących się branżą e-commerce w Polsce. Drugą pozycję zajmuje WooCommerce – produkt również doceniany ze względu na uniwersalność i różnorodność możliwości. Efekt to dominacja tych dwóch marek. Dwie platformy do e-commerce, według badań Linuxpl.com, przejęły ponad 90 proc. rynku.
Znacznie mniejszą popularnością według danych Linuxpl.com charakeryzują się Magento oraz Shoper. Wygenerowały one po 8 proc. wskazań przy czym odpowiadający mogli wskazywać nie jedną, ale np. dwie platformy do e-commerce, których używają. Wynika to z różnorodności. Sklepy internetowe często prowadzone są pod np. dwiema markami – w oparciu o różne rozwiązania technologiczne. Stąd np. obecność w zestawieniu relatywnie mniej popularnych opcji – platform ShopGold i OpenCart.

Jak przeprowadzono analizę popularności platform

Linuxpl.com analizował dane pozyskane od niespełna 300-osobowej grupy osób związanej z branżą e-commerce – zarówno menedżerów jak i programistów oraz właścicieli sklepów internetowych. To dość wąskie zestawienie. Jeśli przyjąć szersze, popularność platformy do e-commerce wygląda nieco inaczej. BuiltWith, serwis analizujący m.in. środowisko internetowe w poszczególnych państwach, przytacza odmienne wyniki – szczególnie jeśli spojrzeć na rezultat marki Shoper. PrestaShop to ok. 25 proc. polskiego rynku, wspomniany Shoper zebrał z nieco nieco ponad 16 proc. Pozostałe marki mają relatywnie małe znaczenie:

  • WooCommerce 5,09
  • OpenCart 4,45
  • os Commerce 4,34
  • Magento 3,34
  • Shoplo 3,13
  • ZenCart 2,8

Satysfakcja z funkcjonowania sklepu internetowego

Ciekawie w tym względzie wygląda raport Ceneo opisujący – co prawda w 2016 r. – satysfakcję z poszczególnych marek. Zdecydowana większość respondentów tego badania, aż 84 proc., wskazała że ich sklepy internetowe korzystają z gotowych systemów. Zaledwie kilkanaście proc. używa własnego oprogramowania. Sprzyja temu np. łatwość integracji z zewnętrznymi usługami – np. zleceniami na usługi kurierskie.