FedEx i TNT – integracja, która przyspieszy międzynarodowe przesyłki


FedEx TNT
FedEx TNT

FedEx i TNT – integracja, która przyspieszy międzynarodowe przesyłki

Szybsza dostawa do Klientów – szczególnie na linii Stany Zjednoczone-Europa – a także szerszy zasięg światowy i przyspieszona odprawa celna. Tak FedEx Express i TNT oceniają połączenie sił w zakresie doręczeń międzykontynentalnych.

Nowe, globalne możliwości – jak postrzega je FedEx – dotyczyć mają przede wszystkim usług doręczeń dokumentów i przesyłek oraz towarów, które dotychczas były ograniczone odległością lub przepisami. Na rynku usług logistycznych to swoista rewolucja, która całkowicie zmieni układ sił na międzynarodowym rynku. W kontekście polskim może znacząco zmienić usługi kurierskie. Amerykanie nie przebili się tu do masowej świadomości, ale nowa jakość dostaw może to zmienić.

Zmiana, która wstrząsnęła rynkiem

FedEx Corporation przejął TNT Express – swojego głównego konkurenta – w atmosferze napiętych oczekiwań. Zgody na transakcję udzielić musiały wszelkie możliwe organy regulujące rynek przejęć. Nie bez powodu. Wartość gigantycznej zmiany na rynku usług kurierskich szacowano na aż 4,8 mld dolarów. TNT NV, holdenderska firma wyspecjalizowana głównie w dostarczaniu przesyłek na rynku międzynarodowym, była naturalnym kierunkiem dla FedEx, który – mając 211 światowych filii – skupia się głównie na dostawach lotniczych.
Teraz TNT wysyła m.in. mailingi do krajowych firm namawiając: „Zacznij wysyłać już dzisiaj o odkryj, jak TNT wraz z FedEx Express mogą Ci pomóc działać szybciej i osiągać więcej”.

Co daje połączenie FedEx i TNT?

Kluczowe z punktu widzenia klientów kurierów jest lepsza, szersza sieć połączeń. Mocny w Europie TNT daje wielkie możliwości rozwoju w sytuacji, gdy FedEx dominuje w Ameryce Północnej oraz krajach azjatyckich. Dla wysyłających i odbiorców to przede wszystkim możliwość transportowania przesyłki wszelkimi drogami logistycznymi – od standardowych po lotnicze czy morskie.
Integracja obydwu podmiotów odbywała się od kilku lat precyzyjnie nakreślonymi etapami. Klienci mieli okazję odczuć je na własnych przesyłkach. Obsługą zajmował się już jeden kurier, a przy masowych wysyłkach – wspólny opiekun handlowy. Usprawniono również proces odbioru i doręczeń przesyłek.

Odprawy, usprawnienie i kontrola

FedEx podkreśla, że wielkie możliwości daje poszerzona sieć połączeń wysyłkowych. Express obsługuje ponad 22 państw na świecie. TNT, mając sieć ponad 50 tys. połączeń drogowych obejmuje z kolei 45 państw europejskich. Po integracji dostęp do całego łańcucha będzie łatwiejszy – np. w Polsce rozszerzona zostanie sieć odbiorów i doręczeń. Wpisują się w to np. inwestycje giganta doręczeń.  Otworzył m.in. nowy oddział w Chorzowie.
Z punktu widzenia Europejczyków, integracja dwóch wiodących marek ma przełożyć się również na przyspieszenie odpraw celnych i ogólne usprawnienie importu i eksportu. Firma chce też stawiać na przejrzystość i kontrolę oraz maksymalne wykorzystanie nowoczesnych narzędzi wysyłkowych.

FedEx a pozycja w kraju

W Polsce to podmiot ciągle z dużymi perspektywami. Problemem jest jednak jego postrzeganie. Polski Instytut Badań Jakości, w niedawnym raporcie uwzględniającym postrzeganie firm kurierskich przez klientów, ulokował FedEx daleko w rankingu satysfakcji. Wypadł przeciętnie; zebrał wtedy niespełna 66 proc. pozytywnych opinii. Pod tym względem lepsze okazywały się w analizie: lider – DHL – oraz Inpost, UPS, Pocztex, DPD czy GLS.