DHL Smart Sensor i przesyłki medyczne


DHL Smart Sensor i przesyłki medyczne
DHL Smart Sensor i przesyłki medyczne

Jak wiadomo przesyłki farmaceutyczne i medyczne wymagają specjalnych warunków ze względu na ich wrażliwość na temperaturę, wilgotność, wstrząsy, a nawet światło.

Ważny jest również jak najszybszy czas dostawy. W tym celu DHL stworzył urządzenie do monitorowania takich bardzo wrażliwych produktów w transporcie, o nazwie SmartSensor. Od momentu jego wprowadzanie, czyli od 2010 roku, skontrolowano w ten sposób ponad milion przesyłek.

Jak działa urządzenie SmartSensor?

Firmy z branży farmaceutycznej potrzebowały nowych rozwiązań i zmian w podejściu do transportu przesyłek medycznych m.in. drogą powietrzną. System jednak sprawdza się w różnych środkach transportu także w drogowym i morskim. Dotąd temperatura była kontrolowana sporadycznie, ale dzięki SmartSensor obecnie z każdego miejsca przesyłane są aktualne informacje o stanie przesyłki (np. z lotniska po przylocie, czy przed wylotem). W czujnikach zastosowano zarówno system nawigacji satelitarnej (GPS – Global Positioning System) jak i RFID* co pozwoliło na śledzenie m.in. temperatury niemal w czasie rzeczywistym.

  • SmartSensor RFID – monitoruje temperaturę w czasie transportu i może być stosowany jako substytut obecnie używanych rejestratorów temperatury.
  • SmartSensor GSM – oprócz temperatury, pozwala monitorować wilgotność, wstrząsy, czy zmiany w oświetleniu i pozwala na określenie lokalizacji geograficznej przesyłki.

Aktualnie DHL wykorzystuje nowe urządzenie w produktach oferujących kontrolę temperatury, czyli DHL Air Thermonet i DHL Ocean Thermonet. Od 2010 roku w sektorze farmaceutycznym i medycznym zamontowano 62 000 urządzeń SmartSensor, które zmierzyły temperaturę ponad 160 milionów razy oraz przesłały ponad 600 milionów bajtów danych.

Na początku trudno było zastąpić stare przyzwyczajenia, ale pierwsze miesiące pokazały, że nowe urządzenie działa z korzyścią dla przesyłanych produktów, a tym samym dla klientów. Oszczędza czas, wysiłek i pieniądze – dzięki czemu firmy mogą skupić się na swojej podstawowej działalności.

*RFID, czyli Radio-frequency identification to technika wykorzystująca fale radiowe do przesyłania danych.

Źródło: DHL