Branża elektrotechniczna kieruje się ku e-commerce


Branża elektrotechniczna
Branża elektrotechniczna

Branża elektrotechniczna kieruje się ku e-commerce

Choć ogólnie pojęta branża elektrotechniczna – np. wyspecjalizowane hurtownie – nadal funkcjonują w oparciu o standardowe kanały handlowe, coraz chętniej kierują się ku sferze e-commerce. Dostępność towaru w trybie 24-godzinnym oraz coraz wygodniejsze przesyłki kurierskie kuszą dystrybutorów dotychczas niezwiązanych z handlem elektronicznym.

Zauważyć można to np. w ofertach produktowych hurtowni elektrotechnicznych i innych powiązanych z przemysłem. Coraz częściej ich serwisy internetowe to nie tylko typowe wizytówki zachęcające do współpracy. Serwisy przekształcają się w mniej lub bardziej rozbudowane platformy handlowe, w których bardzo ważną rolę odgrywają e-sklepy. Nawet jeśli nie prowadzą do natychmiastowej konwersji w postaci sprzedaży, stają się naturalnym polem do prezentacji produktowej dla klientów.

Zobacz: co zrobić, by zarobić na e-commerce w Polsce.
Zauważalna na rynku jest też zmiana roli hurtowników. Odczuwa to głównie branża elektrotechniczna i przemysłowa. Ze względu na stosunkowo niewielką wiedzę i świadomość dystrybutorów, to na hurtownie spada rola informacyjna. Do tego służy internet i konsekwentnie rozwijane projekty e-commerce.

Branża elektrotechniczna a przesyłki kurierskie

Magazyn “Elektrotechnik Automatyk” pisze już nawet o powolnym przesunięciu akcentów – od klasycznej sprzedaży stacjonarnej do online. Kanał online postrzegany w tym kontekście jest jako jeden z kanałów – idealny do np. prezentacji produktowej.
Handel w sieci, jaki aktywizują np. producenci sprzętu elektronicznego czy budowlanego to efekt zmian w systemie dystrybucji. Outsourcing i dropshipping sprawiają, że obsługa klienta i szybkie dostarczenie mu produktu jest szybsze, łatwiejsze, pozbawione nadmiernych formalności. Dużą rolę odgrywają też tanie przesyłki kurierskie. Firmy zapewniające transport nietypowych paczek są coraz bardziej elastyczne. Niestandardowe kształty, ponadnormatywne ciężary czy produkty wymagające specyficznych zabezpieczeń nie stanowią już tak duży problem jak jeszcze przed laty. Ważna jest tu również drobnica – kluczowy produkt w kontekście wysyłki kurierskiej. Np. hurtownie elektryczne, wdrażając własne sklepy internetowe, przy relatywnie niskim koszcie obsługi mogą wyeliminować z łańcucha sprzedaży pośredników.

E-commerce a sprzedaż sprzętu elektronicznego

Trend ten potwierdza np. raport Gemiusa analizującego schematy zakupowe Polaków. Zakupy online i późniejsza dostawa kurierska obejmuje coraz bardziej elektronikę. Według danych Gemius z sierpnia 2019 r., już 33 proc. internautów w ciągu kilkunastu ostatnich miesięcy kupiło w sieci sprzęt komputerowy. Jeszcze więcej – 43 proc. – urządzenia mobilne: smartfony, tablety czy produkty GSM. Odsetek osób zamawiających przez kurierów sprzęt elektroniczny rośnie na poziomie kilku procent rok do roku.
To, jak ważny może być e-commerce dla branży elektrotechnicznej pokazuje przykład marki TIM SA – największego dystrybutora materiałów tego typu w Polsce. Według danych z marca 2019 r. miesięczne przychody w kanale e-commerce w lutym 2019 r. wyniosły… 42,1 mln zł i zwiększyły się o 11 proc.